طراحی فرم ثبت حوادث دانش آموزان در مدارس

پیام:
چکیده:
مقدمه

20 تا 30% صدمات کودکان در مدرسه و اطراف آن اتفاق می افتد، لذا بررسی و پیشگیری از حوادث، موضوعی مهم در نظام بهداشت و درمان می باشد. جهت گردآوری اطلاعات منظم مربوط به حوادث، فرمی که دربرگیرنده ابعاد گوناگون این حوادث باشد، موردنیاز است. هدف از این مقاله بررسی فرم های موجود حوادث مدرسه کشورهای مختلف و طراحی فرمی جهت بررسی حوادث دانش آموزان در مدرسه می باشد.

روش بررسی

فرم های در دسترس از طریق جستجوهای اینترنتی بدون محدودیت زمانی در بانک های اطلاعاتی مثل پروکوئست، ساینس دایرکت و سایت های عمومی مثل گوگل گردآوری شد. با توجه به فرم های گردآوری شده و شرایط و نیازهای موجود، فرم اولیه طراحی شد. سپس فرم اولیه در اختیار هشت نفر از اعضای هیات علمی پرستاری دانشگاه های مختلف علوم پزشکی قرار گرفت. نظرات این گروه جمع آوری و در صورت لزوم اعمال شد.

یافته ها

فرم حاضر جهت کودکان سن مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی طراحی شده است. لازم به ذکر است کلیه حوادثی که در حیطه اختیار مدرسه اتفاق می-افتند در این فرم قرار می گیرند. فرم طراحی شده در مجموع شامل 17 بخش و هر بخش شامل چندین سوال است. بخش های مختلف فرم شامل مواردی نظیر مشخصات کودک، مشخصات مدرسه، ماهیت و شدت صدمه می باشد.

بحث و نتیجه گیری

علیرغم نظارت رسمی، تخمین زده شده که ساعات حضور کودک در مدرسه امن تر از ساعات دیگر نمی باشند. حوادث مدرسه موجب اختلالات مهم سلامتی، صرف هزینه های بهداشتی و غیبت از مدرسه می شود. مجموعه اطلاعاتی که از طریق فرم طراحی شده گردآوری می شود می تواند اطلاعات جامع و کاربردی را در ارتباط با ابعاد گوناگون حوادث رخ داده در مدرسه فراهم آورد و زمینه لازم را برای برنامه ریزی جهت پیشگیری یا به حداقل رساندن این حوادث فراهم آورد. از سوی دیگر در صورت وجود چنین ثبت هایی به طور رسمی در مدرسه، پاسخ گویی قانونی نیز ممکن خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p864743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!