بررسی وضعیت بهداشت محیطی رستوران ها و هتل های دارای سالن غذاخوری در محدوده گردشگری بخش مرکزی شهر اصفهان با استفاده از GIS در سال 87 و 88

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهداشت مواد غذایی و محل های توزیع مواد غذایی دارای اهمیت فراوان می باشد. گردشگران به جایی سفر می کنند که از اعتماد، اطمینان و امنیت کافی برخوردار باشد. در این شرایط ارایه خدمات و امکانات مناسب نظیر محل های توزیع مواد غذایی با شرایط بهینه بهداشتی در افزایش انگیزه آن ها موثر است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت بهداشت محیطی رستوران ها و هتل های دارای سالن غذا خوری مرکز توریستی شهر اصفهان بود، که سالانه پذیرای مسافران فراوانی است.
روش ها
این تحقیق به صورت توصیفی و نمونه گیری به صورت غیر احتمالی هدف دار انجام شد. اطلاعات بازرسی بهداشت محیطی از رستوران ها و هتل های دارای سالن غذا خوری مراکز بهداشتی و درمانی 16 ملک و خواجو در طی سال های 87 و 88 جمع آوری و خلاصه گردید، سپس توسط نرم افزار 15SPSS و 2007 Excel مورد آنالیز توصیفی و تحلیلی قرار گرفت. تصویر اصفهان با استفاده از نرم افزارهای Google earth و Corel draw تهیه شده، در نرم افزار 0/2 Arc view با توجه به اطلاعات بهداشت محیط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مراکز بهداشتی و درمانی 16 ملک و خواجو در مجموع دارای 26 واحد بودند، که 17 مورد تحت پوشش مرکز 16 ملک (65 درصد کل واحدها) و 9 مورد تحت پوشش مرکز خواجو (35 درصد کل واحدها) قرار داشت. 65 درصد این واحدها رستوران و 35 درصد نیز هتل های دارای سالن غذاخوری بودند. میانگین تعداد بازدید از هر واحد در طی 2 سال در کل منطقه و در مراکز 16 ملک و خواجو به ترتیب برابر 41/11، 07/12 و 25/10 بازدید بود. این میانگین در سال اول و دوم به ترتیب برابر 6 و 32/5 بازدید و برای رستوران و هتل ها به ترتیب برابر 77/11 و 89/10 بازدید به دست آمد.
نتیجه گیری
وضعیت بهداشت محیط در سال 87 و همچنین در منطقه خواجو و در هتل ها به ترتیب از وضعیت بهداشت محیط در سال 88، منطقه 16 ملک و رستوران ها بهتر بود. وضعیت بهداشت محیط در دو واحد معادل 9 درصد در سطح یک (خوب)، 10 واحد معادل 45 درصد در سطح دو (خوب)، 8 واحد معادل 36 درصد در سطح سه (متوسط) و 2 واحد معادل 9 درصد در سطح چهار (ضعیف) قرار داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
567
لینک کوتاه:
magiran.com/p865097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!