مقایسه تاثیر آماده سازی سطحی یک نوع پست پیش ساخته غیر فلزی بر استحکام باند سمان رزینی در نواحی مختلف کانال ریشه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تمرکز شدید فشار در حد فاصل پست- سمان احتمال جدا شدن پست از ریشه را افزایش می دهد. همچنین مشاهده شده است که ساختار عاج در نواحی مختلف ریشه، متفاوت است. به همین جهت هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آماده سازی سطحی مختلف بر استحکام باند یک پست پیش ساخته غیرفلزی در داخل ریشه و مقایسه استحکام باند پست در نواحی مختلف ریشه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی تعداد پنجاه عدد دندان خارج شده کانین یا پرمولر تک کاناله انسان تحت درمان ریشه قرار گرفتند. پست های D.T Light Post (/RTD) فرانسه تحت یکی از آماده سازی سطحی: 1- استفاده از سایلن 2- سندبلاست با ذرات آلومینا 3- سندبلاست با ذرات آلومینا + استفاده از سایلن 4- اچ با HF + استفاده از سایلن، قرار گرفتند.
سپس ها با استفاده از سمان Panavia F2.0 در داخل ریشه ها سمان گردیدند. از آزمایش Push-out جهت اندازه گیری استحکام باند پست در سه ناحیه مختلف ریشه استفاده گردید. الگوی شکست نمونه ها با استریومیکروسکوپ (10x) مشاهده گردید. نتایج به دست آمده توسط آزمونهای آماری ANOVA و Post hoc مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
هیچ یک از روش های آماده سازی سطحی مورد مطالعه از نظر آماری موجب افزایش معنی دار استحکام باند پست فایبر در داخل ریشه نگردید. (05/0 > P) استحکام باند پست فایبر در ناحیه سرویکال ریشه از نظر آماری به طرز معنی داری بیشتر از ناحیه آپیکال ریشه بود. (05/0 < P)، اغلب شکستهای ایجاد شده در گروه های مختلف آماده سازی سطحی در حد فاصل پست سمان بود.
نتیجه گیری
استفاده از روش سندبلاست، اچ با HF و استفاده از سایلن موجب افزایش استحکام باند پست فایبر استفاده شده در این مطالعه در داخل ریشه نگردید و باندینگ در نواحی سرویکال ریشه قابل اعتمادتر از نواحی اپیکال ریشه بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p866934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!