مطالعه میزان آنژیوژنز مدل های زنوگرافت بومی گلیوبلاستوما مالتی فورم در بیماران ایرانی به روش MVD-CD34

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود پیشرفت در زمینه های تشخیص و درمان سرطان ها، هنوز میزان بقای مبتلایان به گلیوبلاستوما مالتی فورم (GBM) بهبود قابل توجهی نیافته است و درمان های دیگری در کنار درمان های رایج پیشنهاد شده است. یکی از این درمان ها، کنترل و توقف آنژیوژنز تومور از طریق داروها بوده تا از این طریق بتوان سرعت رشد سلول های بدخیم را مهار نمود. سنجش تراکم عروق کوچک (MVD) تکنیکی است که در آن عروق خونی رنگ پذیر شده توسط ایمونوهیستوشیمی، شمارش می گردند. امروزه از موش های بی موی فاقد ایمنی سلولی به طور گسترده ای در تحقیقات سرطان جهت ایجاد مدل تومورهای زنوگرافت استفاده می شود. هدف از این مطالعه، سنجش تراکم عروق کوچک در تومورهای زنوگرافت بومی حاصله از کاشت گلیوبلاستوما مالتی فورم بیماران در موش بوده تا از این مدل ها بتوان در تحقیقات داروهای مهارکننده آنژیوژنز استفاده نمود.
روش بررسی
نمونه های توموری تازه از سه بیمار مبتلا به GBM اخذ و بعد از آماده سازی اولیه، به شکل هتروتاپیک در پهلوی موش های بی مو کاشته شد. دو ماه بعد موش ها قربانی و تومورها به آزمایشگاه پاتولوژی منتقل شده و پس از اطمینان از نوع تومور، میزان MVD-CD34 با شمارش نواحی Hot spot در 22 نمونه تعیین گردید.
یافته ها
میزان تراکم عروق کوچک در این تومورها به طور میانگین 1/2±30 شمارش شد.
نتیجه گیری
از مدل زنوگرافت بومی گلیوبلاستوما مالتی فورم می توان در مطالعات پیش بالینی داروهای مهارکننده آنژیوژنز بر اساس فارماکوژنومیکس بیماران ایرانی استفاده نمود. هم چنین در آینده این امکان وجود دارد که از این مدل ها بتوان در پیش بینی میزان حساسیت یا مقاومت نسبت به داروهای مهارکننده آنژیوژنز به منظور درمان انفرادی سرطان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p869000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!