اثر متفورمین بر لانه گزینی و وقوع حاملگی در پی بر انگیختن سندرم تخمدان پلی کیستیک در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) علت اصلی ناباروری ناشی از فقدان تخمک گذاری می باشد. یکی از راه های درمان این سندرم استفاده از داروی متفورمین است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تاثیر داروی متفورمین بر اندومتر رحم در حین لانه گزینی و تعداد جنین در موش صحرایی ماده دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.
روش بررسی
تعداد 40 سر موش صحرایی ماده بالغ از نژاد Sprague-Dawley به طور تصادفی انتخاب و به چهار گروه مساوی تقسیم شدند. گروه یک: کنترل، بدون دریافت هیچ دارویی، گروه دو: داروی متفورمین (mg/kg/day150) دریافت نمودند، گروه سه: با دریافت استرادیول والریت (mg/rat4)، PCOS در آن ها برانگیخته شد، گروه چهار: پس از برانگیختن PCOS، موش ها با متفورمین درمان شدند. وزن بدن، قند خون و هورمون های LH، FSH، تستوسترون، پروژسترون و استرادیول در خون موش ها اندازه گیری شدند. پس از جفت- گیری موش های هر گروه به طور تصادفی و مساوی به دو زیر گروه تقسیم شدند و زیر گروه ها 5 و 15 روز پس از جفت گیری به ترتیب برای بررسی واکنش های دسیدوا در رحم و شمارش جنین کشته شدند.
یافته ها
قند خون و هورمون های LH، FSH، تستوسترون و استرادیول در موش های دچار PCOS افزایش معنی دار داشت. قند خون به صورت معنی دار در موش های دچار PCOS دریافت کننده متفورمین کاهش نشان داد (01/0P£)، در حالی که وزن و تعداد جنین افزایش نشان داد (01/0P£). وزن در موش های دچار PCOS نسبت به گروه کنترل افزایش داشت (01/0P£).
نتیجه گیری
متفورمین تاثیر معنی دار بر میزان گلوکز و هورمون های جنسی خون و هم چنین تعداد جنین در موش صحرایی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p869011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!