استفاده از روش فلوسایتومتری در تعیین میزان HbF جنینی متعاقب خونریزی جنینی مادری در محیط آزمایشگاهی با دو روش دو رنگی HbF و تک رنگی آنتی ژن D

چکیده:
سابقه و هدف فلوسایتومتری روشی مناسب، سریع، دقیق و قابل اعتماد جهت ارزیابی میزان خونریزی های جنینی مادری (FMH) می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان FMH با استفاده از شاخص آنتی ژنیک RhD وهموگلوبین جنینی(HbF) به روش فلوسایتومتری است.
مواد و روش ها در یک مطالعه تجربی، 34 نمونه خون بند ناف نوزاد Rh مثبت با خون فرد بالغ RhD منفی به صورت رقیق سازی سریالی در 6 رقت(125/0، 25/0، 5/0، 1، 5 و 10 درصد) که بیانگر 9 / 99 درصد احتمال FMH بود، شبیه سازی شد و به روش فلوسایتومتری دو رنگی HbF و کربونیک انهیدراز (CA) وتک رنگی RhD مورد مطالعه قرار گرفت. از آزمون های آماری T test، آنالیز واریانس و رگرسیون جهت تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها همبستگی قابل قبولی بین نتایج HbF و RhD به روش فلوسایتومتری مشاهده شد(897/0 r=). میزان خونریزی محاسبه شده توسط هر دو پارامتر HbF و RhD در مقایسه با مقادیر خونریزی مورد انتظار، نشان داد که آنالیز دو رنگی HbF و CA ازحساسیت بالاتری نسبت به آنالیز تک رنگی RhD در تعیین مقادیر اندک خونریزی برخوردار می باشد. نتایج روش RhD با وجود همبستگی بالا(984/0 r=)، در تعیین مقادیر پایین FMH در مقایسه با میزان خونریزی به دست آمده از روش HbF/CA، افزایش کاذبی را نشان داد ولی توانایی آن درتعیین مقادیر بالاتر خونریزی در مقایسه با HbF/CA قابل توجه بود.
نتیجه گیری استفاده از مونوکلونال آنتی بادی های اختصاصی در روش فلوسایتومتری، امکان ارزیابی دقیق میزان خونریزی و به تبع آن تعیین دقیق دوز ایمونوگلبولین Rh جهت محافظت مادران از آلو ایمونیزاسیون بر علیه آنتی ژن D را ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
104
لینک کوتاه:
magiran.com/p872712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!