بررسی کیفیت متدولوژی تحقیق و نگارش مقالات منتشره در مجلات پرستاری- مامایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به باور نداشتن یافته های مقالات به عنوان مبانی توسط خوانندگان و احتمال عدم رعایت متدولوژی تحقیق و صحت نگارش مقالات و با توجه به عدم اطلاع از وضعیت آن در مجلات دارای رتبه علمی- پژوهشی پرستاری ومامایی، این تحقیق با هدف تعیین میزان صحت متدولوژی نگارش مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشکده های پرستاری- مامایی تهران در سال 1387 انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی کلیه مقالات اصیل مجلات دارای رتبه علمی- پژوهشی دانشکده های پرستاری مامایی تهران شامل مجلات دانشکده های پرستاری مامایی تهران، ایران و شهید بهشتی بررسی شدند. مقالات از نظر اصول متدولوژی نگارش مقالات در قسمت های خلاصه، مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و منبع نویسی و در کل با تعداد 52 شاخص بررسی و در طیف سه گانه «درست»، «نسبتا درست» و «نادرست» طبقه بندی شدند. روایی شاخص ها در تحقیقات قبلی تایید شده و پایایی آن در این تحقیق در یک مطالعه آزمایشی مورد تایید قرار گرفت و نقش عوامل مرتبط با میزان صحت متدولوژی و نگارش با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 83 مقاله چاپ شده در سه مجله مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. صحت نگارش کلی مقالات در 45 درصد موارد درست، در 8 درصد نسبتا درست و در 47 درصد نادرست بود. عدم صحت نگارش مقالات به تفکیک سرفصل های اصلی مقاله به ترتیب در نگارش مقدمه به میزان 7/69 درصد، بحث 48 درصد، یافته ها 4/45 درصد، مواد وروش ها 2/32 درصد و منابع 3/25 درصد بود. صحت نگارش مقالات با نوع طراحی تحقیق و دانشگاه مربوط به چاپ مجله ارتباط معنی داری داشت (به ترتیب 0001/0=p و 004/0=p).
نتیجه گیری
فراوانی کا ستی ها در نگارش مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشکده های پرستاری- مامایی جای نگرانی دارد و اقدامات لازم برای کاهش این کاستی هارا توصیه می نماید. آموزش محققین در زمینه متدولوژی تحقیق و نگارش مقالات، همچنین دقت نظر در انتخاب داورهای مجرب در زمینه متدولوژی تحقیق و نحوه نگارش مقالات می تواند گام مهمی در رفع این کاستی ها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p873104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!