بررسی شیوع، ویژگی ها و عوامل مرتبط با سردردهای قاعدگی در دانشجویان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سردرد یکی از شایع ترین شکایت زنان در سن باروری است و در برخی از افراد فقط در دوران قاعدگی اتفاق می افتد. سردردهای قاعدگی می تواند برروی فعالیت افراد تاثیر به سزایی داشته باشد و گاهی مانع از انجام فعالیت در فرد شود. به دلیل عدم اطلاع از شیوع، ویژگی ها و عوامل مرتبط با سردرد قاعدگی در دانشجویان دانشگاه های شهر تهران تحقیقی بدین منظور صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی بر روی 904 دانشجوی خانم دانشگاه های شهر تهران انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای انجام گرفت. وجود سردرد از دو روز قبل از قاعدگی تا آخر قاعدگی در طی سال گذشته از دانشجویان سوال و معیار تشخیص سردرد قاعدگی تلقی شد. شیوع و شدت سردردهای قاعدگی در نمونه ها تعیین و فاصله اطمینان 95 درصد در جامعه برآورد شد. همچنین نقش عوامل مرتبط با آماره کای دو و آنالیز رگرسیون مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
904 نفر با میانگین سنی (± انحراف معیار) 5/3±21سال بررسی شدند. شیوع سردردهای قاعدگی 2/14 درصد به دست آمد که 7/79 درصد آن متوسط تا شدید بود و در 8/4 درصد افراد، اختلال در کار و فعالیت روزمره آنان ایجاد کرده بود. شایع ترین علائم سردردهای قاعدگی شامل زود رنجی، تهوع، سردرد ضربانی، ترس از نور، ترس از صدا و کاهش اشتها بود. بین سردردهای دوران قاعدگی و تاهل، مقدارخون قاعدگی، قاعدگی دردناک و شدت آن، سندرم قبل از قاعدگی و وجود سردردهای قاعدگی در خواهر و مادر ارتباط معنی داری بدست آمد (05/0 P<). در افرادیکه BMI بالا داشتند نیز سردردهای قاعدگی بیشتر بود.
نتیجه گیری
شیوع سردردهای قاعدگی مخصوصا سردرد متوسط تا شدید در دانشجویان شهر تهران بالا و جای نگرانی است. لذا بررسی روش های مداخله برای کاهش مشکل مطروحه را توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p873106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!