ارتباط مصرف سیگار، فعالیت فیزیکی، وضعیت ویتامین های 12 B و اسید فولیک با سطح هموسیستئین سرم در بیماران مبتلا به حوادث ایسکمیک عروق مغز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
هموسیستئین هم اکنون به عنوان یک عامل خطر قوی برای آترواسکلروز مطرح بوده و از عوامل متعددی که منجر به آسیب انتیمای عروق کرونری قلب و بافت مغز می گردند، می باشد. از عوامل افزاینده آن می توان به کمبود حاشیه ای ویتامینهای اسید فولیک، B12 و استعمال دخانیات اشاره نمود.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت مقطعی و نمونه گیر ی آن بطور غیراحتمالی وبه روش آسان صورت گرفت. تعداد 46 نفر از بیماران مبتلا به بیماری حوادث عروق مغزی ایسکمیک 75-45 ساله بستری در بخش اعصاب مرکز آموزشی درمانی امام خمینی تبریز و 46 نفر از افراد به ظاهر سالم که از نظر سن و جنس با یکدیگر جفت شده بودند انتخاب و پس ازتکمیل رضایتنامه از هر یک مقدار 5 میلی لیتر خون وریدی جهت اندازه گیری سطح هموسیستئین و ویتامین B12 و اسید فولیک گرفته شد که میزان هموسیستئین سرم به روش الایزا و مقدار ویتامین B12 و اسید فولیک به روش رادیوایمونواسی اندازه گیری گردید. همچنین در این مطالعه عادات غذایی هر فرد ثبت گردید.
یافته ها
میانگین غلظت سرمی هموسیستئین در گروه بیمار mol/Lμ53/1± 68/18 به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهدmol/Lμ 19/0±96/9 بود. بین مشخصات آنتروپومتریک افراد شامل وزن (کیلوگرم) دور مچ (سانتیمتر) و نمایه توده بدنی(m2/ kg) افراد و هموسیستئین سرم ارتباط خطی و معکوس دیده شد. همچنین از نظر آماری تفاوت معنی داری در میانگین تعداد دفعات انجام ورزش در هفته در گروه شاهد (50/0±95/2) و بیمار (21/0± 42/0) دیده شد و میانگین سالهای اعتیاد به سیگار در گروه شاهد 26/0± 36/0 به طور معنی داری کمتر از گروه بیمار (67/1±67/9) بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل، کمبود و دریافت ناکافی منابع غذایی ویتامین B12 و اسید فرلیک و استعمال دخانیات موجب افزایش سطح سرمی هموسیستئین و عوارض ناشی از آن شده و شانس ابتلا به حوادث عروقی مغزی ایسکمیک را افزایش می دهد. لذا به نظر می رسد برای پیشگیری از این عوارض استفاده از رژیمهای غذایی غنی از این ویتامینها و عدم مصرف دخانیات احتمالا در کاهش بیماری و پیشگیری از آن موثر خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p876862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!