مقایسه اثر رژیم کم کالری با و بدون سیبوترامین بر وزن بدن و وضعیت عملکرد کبدی بیماران کبد چرب غیر الکلی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
کبد چرب غیر الکلی طیفی از حالات بالینی و آسیب شناختی است که با رسوب قطرات چربی در کبد بیمارانی که سابقه مصرف الکل ندارند، مشخص می شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثر رژیم کم کالری با و بدون سیبوترامین بر وزن بدن و وضعیت عملکرد کبدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1389 دردانشگاه علوم پزشکی تبریز بر روی 40 بیمار چاق مبتلا به کبد چرب غیر الکلی انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مساوی مداخله و کنترل تقسیم شدند. افراد گروه مداخله روزانه یک کپسول 15 میلی گرمی سیبوترامین نیم ساعت قبل از ناهار دریافت نمودند و رژیم کاهش وزن بر حسب وزن ایده آل بدن بود. افراد گروه کنترل تنها تحت رژیم کاهش وزن بودند. قبل از مداخله و 3 ماه بعد از آن تغییرات وزن و سطح آنزیم های کبدی ارزیابی شد و سونوگرافی تکرار شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی زوجی، من ویتنی و مک نمار تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
سه ماه بعد از مداخله میانگین کاهش وزن در گروه مداخله 13 کیلوگرم و در گروه کنترل 4 کیلوگرم بود(05/0p<). بهبود اکوژنیسیته کبدی در90 درصد بیماران گروه مداخله و50 درصد بیماران گروه کنترل مشاهده شد. تغییر میزان آنزیم آلانین آمینوترانسفراز گروه مداخله و کنترل به ترتیب 11/15±50/7 و23/28±15/6 واحد بین المللی بر لیتر بود که این اختلاف معنی دار بود(05/0p<). تغییر آنزیم آسپارتات آمینو ترانفسراز در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 37/13±38/4 و 37/18±70/1 واحد بین المللی بر لیتر بود که اختلاف معنی داری نداشتند(05/0p>).
نتیجه گیری
در مجموع یافته های مطالعه حاضر حاکی از تاثیر سیبوترامین در بهبود عملکرد کبدی و درمان بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p876893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!