مقایسه دو تیغه استاندارد و انگلیسی لارنگوسکوپ ماکینتاش در طبقه بندی راه هوایی بیماران تحت اعمال جراحی انتخابی

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش ایده آل اداره راه هوایی، لوله گذاری داخل تراشه است. مقدمه لوله گذاری داخل تراشه لارنگوسکوپی برای دیدن گلوت و طناب های صوتی و مدخل نای است. هرچه لارنگوسکوپی سهل تر باشد و درجه راه هوایی پایین تری را براساس طبقه بندی راه هواییCormack & Lehane (C&L) ایجاد کند، تغییر همودینامیک بیمار کمتر و این اقدام برای بیمار ایمن تر است.
لارنگوسکوپ انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها لارنگوسکوپ ماکینتاش است که دو تیغه انگلیسی و استاندارد دارد. در این مطالعه این دو تیغه مقایسه شده اند اما انجام مطالعات دیگر و مقایسه سایر تیغه ها، امکان انتخاب تیغه مناسب در شرایط مختلف را فراهم می سازد.
هدف
مقایسه تیغه استاندارد و انگلیسی لارنگوسکوپ ماکینتاش در طبقه بندی راه هوایی بیماران تحت جراحی انتخابی.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح مداخله جایگزین Replacement Interventional است. 70 بیمار کاندیدای جراحی انتخابی که نیازمند بیهوشی با لوله گذاری داخل تراشه بودند انتخاب شدند. بیماران با استفاده از کارت هایی که روی نیمی گروه 1و نیمی گروه 2 نوشته شده بود به دوگروه 35 نفری تقسیم شدند و برای هر بیمار یک کارت توسط تکنیسین بیهوشی بیرون آورده می شد. پس از القای بیهوشی و بلوک عصبی- عضلانی، در گروه 1 ابتدا لارنگوسکوپی با تیغه استاندارد و سپس با تیغه انگلیسی و در گروه 2 لارنگوسکوپی ابتدا با تیغه انگلیسی و سپس با تیغه استاندارد انجام شد. نمای گلوت در لارنگوسکوپی بر اساس درجه بندی (C& L) تعیین شد:(درجه I: تمام گلوت و طناب های صوتی دیده می شوند. درجه II: فقط خلف گلوت دیده می شود. درجه III: فقط اپی گلوت دیده می شود. درجه IV: اصلا اپی گلوت هم دیده نمی شود).
درجه III و IV در این تحقیق لارنگوسکوپی دشوار در نظر گرفته شدند. در تمام بیماران در بار دوم لارنگوسکوپی، لوله گذاری داخل تراشه انجام شد و درجه راه هوایی بدست آمده با یکدیگر مقایسه شد در نهایت نتایج با MC Nemar Test و نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه 70 بیمار از نظر نمای لارنگوسکوپی براساس طبقه بندی راه هوایی (C&L) با تیغه های انگلیسی و استاندارد لارنگوسکوپ ماکینتاش با هم مقایسه شدند. در 15 بیمار تفاوت در نمای گلوت وجود داشت. در 13 مورد نمای گلوت با تیغه انگلیسی و در 2 بیمار نمای گلوت با تیغه استاندارد درجه پایین تری در تقسیم بندی(C&L) داشتند و در واقع گلوت کامل تر دیده می شد. لارنگوسکوپی دشوار درجه IV در این مطالعه وجود نداشت ولی لارنگوسکوپی دشوار درجه III در سه بیمارحداقل با یک تیغه وجود داشت. در این سه مورد، نمای گلوت در 2 بیمار با تیغه انگلیسی و در یک بیمار با تیغه استاندارد نسبت به تیغه دیگر واضح تر بود. نمای گلوت و درجه بندی راه هوایی بر اساس طبقه بندی (C&L) با تیغه انگلیسی بدین ترتیب بود:درجهI در 60 بیمار (%7/85)، درجه II در 9 بیمار (%9/12). این نما برای تیغه استاندارد بدین صورت بود: درجه I در 50 بیمار(%4/71)، درجه II در 18 بیمار(%7/25). این اختلاف بین تیغه ها از نظر آماری معنی دار است(006/0=p).
نتیجه گیری
لارنگوسکوپی با تیغه انگلیسی لارنگوسکوپ ماکینتاش نسبت به لارنگوسکوپی با تیغه استاندارد درجه راه هوایی پایین تر و دید بهتر و کامل تری از گلوت ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p878367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!