مدیریت مواد زائد جامد صنعتی تولیدی در شهرک صنعتی بروجن

پیام:
چکیده:
مقدمه
در کنار مسایل و موضوعات گوناگون محیط زیست انسانی، خطرات زیست محیطی ناشی از سوء مدیریت مواد زائد صنعتی، یکی از مسایل اساسی کشور به حساب می آید. این موضوع به ویژه در استان هایی از قبیل استان چهارمحال و بختیاری که در آن ها تمرکز و تنوع منابع طبیعی وجود دارند و در چند سال اخیر با رشد سریع تکنولوژی و صنعت روبرو هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
روش ها
جهت بررسی وضعیت دفع فعلی مواد زائد صنعتی در شهرک صنعتی بروجن و بهسازی وضعیت موجود سیستم مدیریت پسماند، در شهرک صنعتی بروجن از روش پرسش نامه استفاده گردید که به صورت حضوری از صاحبان و مسؤولین صنایع سؤال گردید و در پرسش نامه یاداشت شد و در نهایت از صنعت مورد نظر بازدید شد و شماتیک فرایند تولید، مشخص گردید. در این پرسش نامه وضعیت بهره برداری، نوع فعالیت، نوع و مقدار مواد اولیه مصرفی، نوع و مقدار محصولات تولیدی و زباله های تولیدی توسط هر صنعت بررسی گردید.
یافته ها
در شهرک صنعتی بروجن به طور کلی 2200 کیلوگرم در روز زائدات بهداشتی در اثر فعالیت پرسنل در این شهرک تولید می شود. در بررسی های انجام شده، بر اساس ترکیب فیزیکی زباله، مشخص شد که با در نظر گرفتن تمام مواد قابل بازیافت، حدود 6/68 درصد وزن مواد زائد صنعتی در شهرک صنعتی بروجن کاهش خواهد یافت ولی تمام مواد قابل بازیافت را نمی توان بازیابی نمود. بنابراین کاهش وزن به حدود 61 درصد می رسد.
نتیجه گیری
بر اساس بررسی های میدانی جهت امکان احداث واحدهای بازیافت در شهرک صنعتی بروجن، می توان از تاسیسات بازیافت کاغذ در این شهرک صنعتی استفاده نمود و با توجه به وجود صنایع بازیافت کاغذ در این شهرک، پتانسیل خوبی در این مورد وجود دارد. ایجاد تاسیسات بازیافت و پردازش پلاستیک مقرون به صرفه نیست. همچنین توصیه می شود که زائدات آهنی در یک نقطه مشخص در شهرک صنعتی جمع آوری شوند و پس از یک دوره مشخص به عنوان مواد اولیه به صنایع مادر فروخته شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
908
لینک کوتاه:
magiran.com/p879753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!