ساخت تری قالبگیری و پروتز متحرک قطعه ای در بیمار میکروستومیا: گزارش بالینی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: میکروستومیا به کوچکی غیر طبیعی ورودی دهان گفته می شود، که در اثر عوامل گوناگون ایجاد می گردد. درمان پروتزی بیماران میکروستومیا به علت محدودیت های ویژه ی آن ها دشوار بوده و درمان موفقیت آمیز، با تغییر روش ساخت پروتزهای معمول دهانی و تمهیدات ویژه، انجام پذیر است. هدف از ارایه ی پژوهش، معرفی یک روش کاربردی نوین ساخت پروتز دهانی در بیمار مبتلا به اسکلرودرما با بی دندانی کامل فک بالا و بی دندانی پارسیل از فک پایین بود.
معرفی مورد : خانمی 42 ساله با میکروستومیای ناشی از اسکلرودرما برای دریافت پروتز متحرک مورد معاینه قرار گرفت. برای نامبرده با استفاده از پوتی سیلیکون تراکمی و با کمک فشار انگشتان قالب آغازین گرفته شد. سپس با استفاده از یک تری دو قطعه ای که قطعه ی بزرگتر حدود یک سوم قطعه ی کوچکتر را پوشانده بود و توسط دکمه های فشرده شونده به هم قابل اتصال بود قالبگیری نهایی انجام گرفت. روابط میان فکی به کمک ریم های اکلوزالی که به پارسیل دو قطعه ای متصل بود ثبت شد. پروتزهای دو قطعه ای پارسیل و کامل که توسط اتچمنت ها به هم متصل شده بودند به ترتیب برای فک پایین و بالا ساخته شدند. وضعیت بیمار به مدت شش ماه پیگیری شد.
نتیجه گیری
در ساخت پروتز متحرک جهت غلبه بر مشکلات موجود در میکروستومیا همچون محدودیت باز کردن دهان، سختی بیش از حد زبان، عدم امکان استفاده از تری های پیش ساخته ی معمول و همچنین روش رایج قالبگیری نهایی و ساخت پروتزهای متحرک از روشی استفاده شد، که افزون بر ایجاد دقت کافی، راحتی استفاده از پروتز را توسط بیمار فراهم می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
174
لینک کوتاه:
magiran.com/p879825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!