بررسی بیومارکرCK19 درخون بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در زنان می باشد که در نتیجه ابتلا به آن سالانه حدود 40000 تا 50000 نفر جان خود را از دست می دهند. سرطان پستان در ایران و جهان یکی از شایعترین بدخیمی ها در بین زنان گزارش شده است، اما اپیدمیولوژی سرطان پستان در ایران مشخص نیست. تشخیص زود هنگام سلول های سرطانی انتشار یافته در خون محیطی می تواند به درمان به موقع بیماری کمک زیادی نماید. در حالیکه هتروژنیتی سرطان پستان در سطح مولکولی مشاهده شده است، سلول های سرطانی انتشار یافته در خون محیطی می تواند به عنوان یک مارکر جدید مطرح گردد. از طرف دیگر مارکر سیتوکراتین -19 در خون بطور تقریبی در 20 -40% بیماران قابل شناسایی گزارش شده است.
مواد و روش ها
در این بررسی ابتدا از خون 60 نمونه انسانی (30 بیمار و30 فرد سالم) RNA استخراج گردید. با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن سیتوکراتین 19 ((CK19، تکنیکRT-PCR ((Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction بر روی RNA استخراج شده انجام گرفت. سپس با استفاده از روش آماری کای اسکور اهمیت بیان ژن مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج بیان سیتوکراتین در بین بیماران و افراد سالم نشان داد که از مجموع 30 بیمار در تمامی موارد بیان ژن CK19 مشاهده گردید. در حالیکه افراد سالم در دو گروه قرار گرفتند: در یک گروه سیتوکراتین بیان نشد، اما در گروه دیگری از افراد سالم بیان سیتوکراتین مشاهده شد. بیان سیتوکراتین در این گروه از افراد سالم با سابقه فامیلی بیماری سرطان در ارتباط بود.
نتیجه گیری
بررسی حضور بیومارکر سیتوکراتین 19 در مراحل اولیه بیماری می تواند به عنوان شاخص پیش آگهی مناسبی در خون بیماران مطرح گردد. بررسی تعداد بیشتری از بیماران با مارکر های بیشتر با ارزش تشخیصی و یا با ارزش پیش آگهی بیماری در بررسی های آینده باید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p881371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!