ارزش آزمایش های شمارش گلبول های سفید، پروتئین واکنشی C و پروکلسیتونین، در تشخیص آپاندیسیت حاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بررسی نقش آزمایشات در تشخیص بیماران مشکوک به آپاندیسیت حاد مطالعات متعددی انجام شده است. علاوه بر شمارش گلبول های سفید آزمایشات جدیدتر مانند (CRP) C- Reactive Protein و (PCT) Procalcitonin جهت کمک به ارزیابی معرفی شده اند، اما یافته های آن متفاوت و نامطمئن است. در این مطالعه ضمن تعیین میزان حساسیت و ویژگی، ارزش تشخیصی آنها با سایر روش های جاری مقایسه شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی، آینده نگر در بیماران مشکوک به آپاندیسیت حاد در بیمارستان دانشگاهی بر روی 100 بیمار انجام شد. در کلیه بیماران علاوه بر آزمایشات روتین، اندازه گیری پروتئین واکنشی C (CRP) و پروکلسیتونین (PCT) انجام گردید. عمل جراحی بر مبنای معیار آلوارادو انجام شد. بعد از عمل بر اساس نتیجه پاتولوژی بیماران به دو گروه آپاندیسیت حاد و آپاندیس نرمال تقسیم شده و حساسیت و ویژگی آزمایش های مورد نظر در دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
71% بیماران مذکر و 29% مونث بودند. میانگین سنی 68/12±01/28 سال بود. 83 بیمار در آسیب شناسی دارای آپاندیسیت حاد بودند. از نظر میزان WBC (001/0 (P= و معیار آلوارادو (006/0P=) تفاوت بین دو گروه معنی دار بود. بین دو گروه میزان CRP (25/0P=) و PCT (42/0P=) تفاوت معنی داری وجود نداشت. حساسیت معیار WBC وCRP و PCT به ترتیب 54/85%، 77/92%، 42/55% و ویژگی آنها به ترتیب 17/41%، 76/11%، 41/29% بود.
نتیجه گیری
برای تشخیص آپاندیست حاد باید بر شرح حال و معاینات بالینی تکیه کرد و یافته های آزمایشگاهی دیگر نیز کمک کننده هستند.CRP و PCT هم می توانند در رسیدن به تشخیص آپاندیست حاد در موارد مشکل کمک کننده باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p881375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!