بررسی میزان توافق بین فردی در تشخیص تغییرات غیرطبیعی سلول های پوششی دهانه رحم در نمونه های پاپ اسمیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کارسینوم دهانه رحم دومین بدخیمی مسبب مرگ و میر زنان در جهان و شایع ترین بدخیمی در کشورهای در حال توسعه است. از آن جا که بسیاری از زنان مبتلا کارسینوم سرویکس قبلا توسط پاپ اسمیر غربالگری نشده بودند، پزشکان براین عقیده اند که پاپ اسمیر از دقت بالایی برخوردار است، اما مسایلی مانند عدم تکرارپذیری کارایی آن را به چالش کشیده است و تاکنون مطالعات چندانی برای بررسی میزان تکرارپذیری صورت نگرفته است.
روش بررسی
162 اسلاید پاپ اسمیر با تشخیص های: ASC-US،ASC-H، LSIL، HSIL، SCC، AGC و آدنوکارسینوما از فایل سیتولوژی بیمارستان زنان انتخاب گردیده و سپس توسط پاتولوژیست مرجع مورد بازخوانی قرار گرفت و در یکی از دسته های تشخیصی ذکر شده قرار داده شدند. این 162 اسلاید به طور مستقل توسط سه پاتولوژیست دیگر نیز مورد بازبینی قرار گرفتند. داده های مطالعه مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
یافته ها
بیشترین و کم ترین میزان تکرارپذیری بین فردی به ترتیب در دسته تهاجمی ها (SCC به علاوه آدنوکارسینوم) با 53/0K= و دسته HSIL بود (19/0K=). در کل میزان تکرارپذیری در بین مشاهده گران اندک بود (26/0K=). توافق نسبی تا کامل در 42% اسلایدها دیده شد اما در 5/10% اسلایدها هیچ گونه توافقی بین چهار مشاهده گر وجود نداشت.
نتیجه گیری
اندک بودن میزان توافق بین فردی با برخی مطالعات دیگر از این دست هم خوانی داشت. توصیه می شود که مطالعاتی با حجم نمونه بالاتر در تمام گروه های تشخیصی پاپ اسمیر انجام شود تا نتایج قابل استنادتری برای مداخلاتی جهت کاهش اختلاف نظر در تفسیر پاپ اسمیر به دست آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p886752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!