اثرتحلیل میدان نیرو (کرت لوین)دربررسی عوامل موثر بر سطح خدمات فعلی کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی منتخب نظامی استان مازندران

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
رشد، تحول و بهره وری از مهم ترین موضوعات جوامع می باشد اولین بار کرت لوین در ژوئن 1947 به بررسی عوامل موثر بر بهره وری بر اساس تحلیل میدان نیرو پرداخت این پژوهش نیز به بررسی عوامل موثر بر خدمات فعلی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی منتخب نظامی استان مازندران بر اساس تحلیل میدان نیرو (کرت لوین) در سال 1387 پرداخته است.
مواد وروش ها
این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده است جامعه مورد پژوهش را 5 مرکز بهداشتی درمانی منتخب نظامی در استان مازندران تشکیل داده، تعداد نمونه شامل 320 نفر ازشاغلین مراکز بهداشتی درمانی مازندران در رده های پزشکی، پیراپزشکی و اداری پشتیبانی بوده استابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل دو بخش، حاوی 32 سوال با پیوستار 10 فاصله ای بود که پس از تغییرات لازم و احراز روایی با ضریب همبستگی895/0 و پایانی آن به کار گرفته شد. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS ثبت و برای تحلیل داده ها از نرم افزار فوق و Excell و آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و برایند کرت لوین) استفاده شد. این مطالعه برگرفته از پاپان نامه دانشجویی می باشد.
یافته ها
طبق بررسی صورت گرفته عواملی مانند روابط با همکاران، روابط با زیردستان و روابط باسرپرست با بیشترین امتیاز برایندبه ترتیب با 76/5، 61/5، 60/5 به عنوان مهم ترین عوامل سوق دهنده و عواملی مانند حقوقو مزایا، امنیت شغلی و شرایط کار با کمترین امتیاز برایند به ترتیب با92/2، 44/3، 73/3 به عنوان مهمترین عوامل بازدارنده بر سطح خدمات کارکنان در سه رده شغلی پزشکی، پیرا پزشکی و اداری پشتیبانی شناخته شده اند.
بحث و نتیجه گیری
قدرت عوامل سوق دهنده در هر پنج مرکز مورد مطالعه بیشتر از قدرت عوامل بازدارنده بوده است و با توجه به اینکه تامین هدف برای تعالی سازمان یکی از فاکتورهای اساسی رشد و توسعه به شمار می رود لازم است مسوولین در جهت تقویت عوامل سوق دهنده و توجه به کاهش عوامل بازدارنده گام بردارند تا به بهره وری مطلوب دست یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p889137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!