مقایسه سبک تاویل احمد غزالی و ابوالفضل رشیدالدین میبدی

پیام:
چکیده:
متون مقدس مهمترین منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی به شمار می آیند؛ اما درباره چگونگی فهم این متون میان صاحب نظران اختلاف عقیده وجود دارد و هر گروهی از دیدگاه خاص خود به آنها نگریسته اند. چنان که تاویل عارفانه به جنبه های باطنی و معنوی متون قدسی و کشف اسرار و اشارات آن میپردازد. به این معنا که عرفا با دیدگاهی متفاوت از سایرین، شیوه صحیح فهم متون مقدس را از طریق باطن، امر ممکن دانسته اند. و درصدد فهم متون از راه تاویل برآمده اند. صوفیه برای تاویل از ظواهر عبارات فراتر رفتند و به بواطن امور توجه نمودند و رمز و رازهای متون وحیانی را در قالب اشاره برای اهل آن بیان داشتند.
پژوهش حاضر به بررسی و تطبیق سبک احمد غزالی و ابوالفضل رشید الدین میبدی بر اساس قواعد و ضوابط تاویل میپردازد و دیدگاه های تاویلی آنان را با اصول موجود در هرمنوتیک جدید مورد مقایسه قرار میدهد. آیا میتوان گفت که میان آرای تاویلی احمد غزالی اشتراک و یا تفاوتی با آرای تاویلی میبدی وجود دارد؟ برآیند تحقیق در پاره ای موارد نشان از وحدت سبک تاویل غزالی و میبدی و حتی هرمنوتیک جدید دارد. نگارندگان علاوه بر یافتن برخی اشتراکات در دیدگاه های احمد غزالی و میبدی، مواردی در سبک غزالی در تاویل یافتند که منحصر بخود اوست که با شیوه های رایج دیگران، از جمله تاویلات رشید الدین میبدی و نیز اصول تاویل در هرمنوتیک جدید، تفاوت بین و آشکاری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p895736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!