ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر برخی شرایط محیطی بر ویژگی های تعدادی از ردیاب های منتخب به منظور کاربرد در مطالعات ردیابی منابع آب

پیام:
چکیده:
امروزه عملیات ردیابی از کاربردی ترین روش های موجود در هیدروژئولوژی است که در آن انتخاب ردیاب مناسب از مهمترین عواملی است که موفقیت مطالعات وابستگی زیادی به آن دارد. در انتخاب ردیاب مناسب، شناخت کافی از رفتار ردیاب در شرایط محیطی مختلف ضروری است. دراین مقاله اثر فاکتورهایی همچون pH، نور، دما، شوری، کلر آزاد و جذب در محیط متخلخل بر تعدادی از ردیاب های عمده ی مورد استفاده در مطالعات ردیابی شامل اورانین، ائوزین و رودامینB (از ردیاب های رنگی فلورسنت)، پرمنگنات پتاسیم (از ردیاب های رنگی غیر فلورسنت) و کلرید سدیم و پتاسیم (از ردیاب های نمکی) بررسی شد. نتایج به دست آمده از آزمایش های متعدد تایید کننده کاهش چشمگیر ویژگی فلورسنس اورانین در محیط اسیدی و افزایش این ویژگی در محیط قلیایی می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ائوزین ناپایدارترین ردیاب در برابر تابش نور خورشید بوده و به شدت دچار واپاشی فتوشیمیایی می گردد. پرمنگنات پتاسیم نیز در اثر تابش نور خورشید و افزایش دما تبدیل به پودر قهوه ای رنگ اکسید منیزیم می شود و عملا ویژگی خود را به عنوان ردیاب از دست می دهد. شدت فلورسنس رودامینB در اثر افزایش دما و همچنین افزایش شوری ناشی از NaCl و KCl کاهش می یابد در حالی که اورانین و ائوزین در برابر افزایش دما و شوری محیط از مقاومت بالایی برخوردارند. در رابطه با جذب در محیط ریزدانه، نتایج نشان داد از میان ردیاب های رنگی، رودامینB و پرمنگنات پتاسیم در محیط ریزدانه به شدت جذب می شوند. در حالی که اورانین و ائوزین از مقاومت بالایی نسبت به جذب برخوردارند. کلر مورد استفاده در تصفیه آب می تواند به عنوان یک اکسید کننده قوی حتی در غلظت های کم نیز منجر به از بین رفتن ویژگی فلورسنس اورانین، ائوزین و رودامینB شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p897390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!