بررسی نسبت عرض دندان های سانترال فک بالا به پایین در دندان های طبیعی و مصنوعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین اندازه مناسب دندان های سانترال در زیبایی دندان مصنوعی نقش بسزایی دارد. هدف از این تحقیق، مقایسه میانگین نسبت عرض مزیودیستال سانترال فک بالا به فک پایین بین دانشجویان و محصولات کارخانه ایده آل ماکو بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی 93 نفر از دانشجویان دانشکده دندان پزشکی اصفهان در محدوده سنی 30-20 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. عرض مزیودیستال سانترال بالا و پایین، در هر دو سمت چپ و راست با دو
روش
یکی با پرگار داخل دهانی (مستقیم) و در روش دوم از طریق کست (غیر مستقیم) به وسیله ی کولیس با دقت mm 1/0 از حداکثر تحدب دندان سه مرتبه اندازه گیری و میانگین آن ها ثبت شد. اندازه تمام مولدهای محصولات ایده آل ماکو نیز با همان کولیس اندازه گیری شدند و سپس اطلاعات به وسیله آزمون های t زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون شفه در نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفت (05/0 = α).
یافته ها
میانگین نسبت عرض مزیودیستال سانترال بالا به سانترال پایین در افراد مورد مطالعه 13/0 ± 55/1 و در محصولات ایده آل ماکو 17/0± 68/1 بود.
نتیجه گیری
میانگین نسبت عرض مزیودیستال سانترال فک بالا به فک پایین در دندان های طبیعی کمتر از مصنوعی است. به دلیل شباهت بیشتر اندازه عرض سانترال ماگزیلا در دندان های طبیعی و مصنوعی (تساوی صورت کسر) علت این تفاوت معنی دار بین نسبت دو گروه، اندازه بسیار کوچک سانترال پایین (مخرج کسر) در دندان های مصنوعی ایده آل ماکو می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p908015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!