بررسی مقایسه ای تعهد سازمانی بر اساس وی~ژگی های شخصیتی: مطالعه موردی در پرستاران بیمارستان های آموزشی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
وجود نیروی انسانی متعهد در هر سازمان منجر به بهبود عملکرد آن و تحقق اهداف فردی و سازمانی می شود. به همین دلیل، در دهه اخیر تعهد سازمانی کارکنان و عوامل مرتبط با آن پژوهش های بسیاری را در حیطه مدیریت و علوم رفتاری به خود اختصاص داده است. ویزگی های شخصیتی کارکنان از جمله عواملی هستند که می توانند بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی آن ها تاثیر بگذارند. در پژوهش حاضر سعی شده است رابطه بعد شخصیتی درونگرایی - برونگرایی با تعهد سازمانی کارکنان مورد بررسی قرار گیرد.
روش بررسی
پژوهش حاضر، پژوهشی مقایسه ای و کاربردی است که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام شده است. در این پژوهش، جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان های عمومی - آموزشی شهید صدوقی و شهید رهنمون یزد بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه 175 نفر محاسبه و نمونه گیری به صورت تصادفی - طبقه ای انجام شد. داده های مربوط به تعهد سازمانی و ویژگی شخصیتی، به ترتیب با استفاده از پرسشنامه شناخت سازمانی مورای، اسپیرز و پورتر (1979) و پرسشنامه 16 عاملی آیزنک (1976) جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار SPSS14 و با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون های ANOVA و T-Test مستقل در سطح اطمینان 95% انجام شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که تعهد سازمانی در پرستاران درونگرا و برونگرا دارای تفاوت معنادار آماری(000/0 (P = است. همچنین، میزان تعهد سازمانی در هر 2 گونه شخصیت درونگرا و برونگرا، بر اساس گروه سنی(003/0=P)و سابقه کار (000/0= (P به صورت معناداری متفاوت است. در افراد درونگرا، تعهد سازمانی پرستاران دارای وضعیت استخدامی مختلف، متفاوت است(017/0= (P،اما تفاوت معنادار آماری در تعهد سازمانی هیچکدام از 2 گروه پرستار درونگرا و برونگرا، بر اساس جنس (055/0=P)و وضعیت تاهل (182/0= (P وجود ندارد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی درونگرایی - برونگرایی می تواند به عنوان یک تعیین کننده تعهد سازمانی پرستاران در اقدامات مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p914371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!