بررسی میزان رضایتمندی با توجه به معیار نتایج مشتری مدل اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از معیارهای عمده در زمینه کیفیت و بهبود مستمر آن ایجاد و حفظ مشتری ست که در سازمان های آموزشی به عنوان مخاطبان اصلی فرایند آموزشی تلقی می شوند.لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایتمندی با توجه به معیار نتایج مشتری مدل اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1388، طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
دراین مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری دانشجویان مشغول به تحصیل که حداقل یک ترم تجربه حضور در دانشگاه علوم پزشکی زابل را داشتند بود که بر روی 361 نفر از ایشان انجام شد. ابزار مورد استفاده جهت گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای با تاکید بر مدل EFQM بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود. و داده ها به وسیله نرم افزار SPSS11/5 و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین رضایت از خدمات آموزشی افراد مورد مطالعه 36/9±9140 از مجموع 92 امتیاز بود.سطح رضایت 8/84 در صد افراد متوسط به پایین بود. مشتری محورترین دانشکده و گروه آموزشی به ترتیب دانشکده بهداشت و گروه مدارک پزشکی بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده جهت افزایش مشتری مداری، برگزاری کارگاه های آموزشی نحوه خدمت به مشتریان و افزایش ارتباط با مشتریان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p915634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!