اختلال آنزیم های کبد در کارگران پالایشگاه قطران اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اثرات مواجهه با ترکیبات شیمیایی بر عملکرد کبد در کارگران صنایع به طور کامل شناخته نشده است. در این مطالعه، اختلال در آنزیم های کبدی در کارگران پالایشگاه قطران بررسی شد.
روش ها
این مطالعه در پالایشگاه قطران اصفهان طی سال های 1386 تا 1387 اجرا شد و طی آن کارگرانی که در آزمایشات دوره ای افزایش آنزیم های کبد داشتند، بررسی شدند. افرادی که مبتلا به اختلالات کبدی شامل هپاتیت ویروسی، متابولیک و خودایمنی و مصرف داروهای هپاتوتوکسیک بودند از مطالعه خارج شدند. کارگران مورد مطالعه تحت معاینه ی فیزیکی، بررسی پروفایل لیپید، و سونوگرافی کبد قرار گرفتند. به افراد مبتلا به کبد چرب با شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) بیشتر از 25، کاهش وزن و برنامه ی ورزشی منظم توصیه شد. افراد مورد مطالعه 6 تا 8 ماه به طور مجدد بررسی شدند.
یافته ها
از 380 نفر کارگر پالایشگاه، 66 نفر (3/17 درصد) در آزمایشات دوره ای افزایش آنزیم های کبد داشتند. چهار نفر با سایر علل اختلال کبدی از مطالعه خارج و 62 نفر با میانگین سنی 8/4 ± 7/36 سال وارد مطالعه شدند. BMI در 5/87 درصد کارگران بیش از 25 بود. 2/61 درصد افراد دیس لیپیدمی داشتند. در یافته های سونوگرافی 86 درصد از آن ها کبد چرب دیده شد. کارگران واحدهای مختلف از نظر BMI، آنزیم های کبد، دیس لیپیدمی، و کبد چرب اختلاف معنی داری نداشتند (05/0 < P). بررسی 6 ماه بعد نشان داد که در افرادی که کاهش وزن و برنامه ی ورزشی به آن ها توصیه شده بود، BMI به طور معنی داری کاهش یافت (03/0 = P) و در 15 نفر آنزیم های کبد به محدوده ی طبیعی بازگشت.
نتیجه گیری
مواجهه با ترکیبات شیمیایی موجود در پالایشگاه قطران ممکن است باعث افزایش آنزیم های کبد و کبد چرب شود. کاهش آنزیم های کبد به دنبال کاهش وزن بیانگر نقش عوامل خطر، نظیر چاقی، در کاستن اثرات سمی کبدی ناشی از تماس با ترکیبات شیمیایی است. مطالعات بیشتر و بررسی دقیق تر مواجهه با ترکیبات شیمیایی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
606
لینک کوتاه:
magiran.com/p916831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!