تومورهای مزانشیمال مری و معده: بررسی 24 بیمار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تومورهای مزانشیمال گوارشی جزو تومورهای با منشاء عضلات صاف طبقه بندی می شدند. Gastrointestinal Stromal Tumors (GIST) شایع ترین نوع تومورهای مزانشیمال گوارشی هستند که در سرتاسر لوله گوارش از مری تا آنوس دیده می شود و اکثر موارد آن در معده اتفاق می افتد. بیشتر بیماران مبتلا به GIST بدون علامت هستند و درمان آن در اکثر موارد جراحی است. هدف ما در این مطالعه بررسی GIST تومورهای مری و معده بوده است.
روش بررسی
در یک مطالعه گذشته نگر بیمارانی که بین سال های 1370 تا 1388 با تشخیص تومور مزانشیمال مری و معده در بیمارستان قائم (عج) و امید مشهد بستری و تحت درمان قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
24 بیمار وارد مطالعه شدند (16 نفر مرد و هشت نفر زن) میانگین سنی 50 سال بود، شایع ترین محل تومور در فوندوس معده بود. تمام بیماران در حین تشخیص علامت دار بوده و شایع ترین علامت در بیماران احساس پری بود که در 50% از بیماران وجود داشت. شایع ترین عمل جراحی انجام شده در این بیماران گاسترکتومی ساب توتال بود. مرگ و میر بیمارستانی ثبت نشده بود. عوارض در پنج بیمار (5/20%) بعد از عمل دیده شد که شایع ترین آن ایلئوس بعد از عمل بوده است، درمان کمکی بعد از عمل که در هشت بیمار (1/33%) استفاده گردید، در پی گیری سه ساله تنها سه بیمار فوت نمودند (45/12%).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مناسب جراحی در این بیماران با عوارض مرگ و میر اندک، جراحی به عنوان درمان انتخابی در بیمارانی که توانایی جراحی را دارند توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
438
لینک کوتاه:
magiran.com/p920269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!