بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش چهره به چهره و ویدئویی بر نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در بیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تبعیت از رژیم غذایی و مایعات یکی از ارکان اساسی درمان بیماران همودیالیزی می باشد. تلاش در جهت یافتن روش های آموزشی موثر، ضروری می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و ویدئویی بر نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات بیماران همودیالیزی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی، 75 بیمار همودیالیزی به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. پس از تعیین نیازهای آموزشی بیماران، یک برنامه ی آموزشی بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم طراحی شد. در گروه آموزش چهره به چهره دو جلسه ی آموزشی، به فاصله یک هفته در حین دیالیز اجرا شد و در گروه آموزش ویدئویی فیلم تهیه شده، به فاصله ی یک هفته در حین دیالیز نمایش داده شد. پرسشنامه ی نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در سه مرحله اندازه گیری شد. از تمامی اندازه گیری ها در سه مرحله میانگین گرفته شد و با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 5/11 و با آزمون های آماری من ویتنی، استودنت، کای دو، دقیق فیشر و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره ی نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در پایان هفته ی دوم و چهارم در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت (05/0p).
نتیجه گیری
آموزش با هر دو شیوه ی چهره به چهره و ویدئویی به یک اندازه در افزایش نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات بیماران همودیالیزی موثر بوده است. لذا علی رغم باور اثر بخش تر بودن آموزش های حضوری، یافته های این پژوهش اثر بخشی روش ویدئویی را نشان داد و مشخص نمود که این روش علی رغم فقدان عنصر آموزش دهنده ی زنده و فعال، تاثیری یکسان با روش چهره به چهره دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p924013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!