بررسی وسعت آسیب مغزی در بیماران MS عود کننده - بهبود یابنده بوسیله تصویربرداری کمی انتقال مغناطیسی

پیام:
چکیده:
مقدمه

بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS)، از شایع ترین عوامل تخریب کننده میلین در سیستم اعصاب مرکزی می باشد. با وجود اینکه تصویربرداری MRI یکی از حساس ترین روش ها جهت تشخیص بیماری MS است. این روش از توانایی کافی برای نمایش آسیبهای مرتبط باMS برخوردار نمی باشد. تصویر برداری کمی انتقال مغناطش (qMTI)، یک روش نسبتا جدید در بررسی فرایندهای پاتولوژیکی است که در بافت مغز بیماران مبتلا به MS رخ می دهد.

مواد و روش ها

آنالیز داده ها بر مبنای وکسل، امکان مقایسه ناحیه ای بافت مغز میان گروه های نرمال و بیماران RR و MS را فراهم نموده اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت و آسیب وارد شده به ساختار ماکرومولکولی میلین در اختیار می گذارد. با ثبت داده های تمامی نمونه های اخذ شده به روی یک نمونه مغز مرجع که تحت عنوان «فضای استاندار» نیز شناخته می شود و سپس مقایسه وکسل به وکسل آنها، بررسی داده ها انجام شد. برخلاف بررسی های قبلی که تنها به یک ناحیه خاص (ROI) مربوط می شد، هدف از این بررسی، آنالیز کمی نقشه های زمان آسایش T1 برای کل مغز می باشد. در این مطالعه سعی شده است که به طور مشخص توزیع تغییرات و آسیب های مغزی در تمام نواحی ماده سفید مغز با فرض افزایش زمان آسایش طولی T1 در ماده سفید مغز بیماران مبتلا به MS نسبت به افراد کنترل تعیین گردد. در مطالعه حاضر 11 داوطلب سالم، 10 بیمار مبتلا به MS از نوع عودکننده- بهبود یابنده (RR) و 13 بیمار مبتلا به سندرم مشکوک به MS (CIS)، با روش تصویربرداری MT-MRI مورد بررسی قرار می گیرند و پارامترهای انتقال مغناطش شامل نسبت انتقال مغناطش(MTR)، نرخ انتقال مغناطش میان پروتونهای آزاد و پروتونهای باند شده به ماکرومولکولها ((Ksat و همچنین زمانهای آسایش طولی بافت با و بدون اعمال پالس انتقال مغناطش (T1sat و (T1free، ارزیابی گردید.

نتایج

نتایج بدست آمده نشان می دهد که در میان گروه های بررسی شده، درگیری رو به گسترش آسیب بافت سفید مغز در بیماران MS، CIS و خصوصا RRMS وجود دارد که بر مبنای افزایش معنی دار T1 مشاهده شده در 58/15% وکسلهای ماده سفید مغز می باشد. (< RR نرمال)

بحث و نتیجه گیری

این مطالعه نشان می دهد که بخش بزرگی از ماده سفید مغز تحت تاثیر فرایندهای بیماری در بیماران MS ازنوع RR و CIS قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p931798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!