اثرات طولانی مدت قرارگرفتن مادر در معرض دی اتیل هگزیل فتالات بر روی پارامترهای اسپرمی و بیضوی نوزادان موش های صحرایی نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
مقدمه
نشان داده شده که استرهای فتالات موجب بروز سمیت تولیدمثلی در حیوانات در حال رشد و بالغ می شوند.
هدف
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات طولانی مدت قرارگیری مادر در معرض دی اتیل هگزیل فتالات (DEHP) بر کارایی تولید مثلی نوزادان نر موش های صحرایی نژاد ویستار از تولد تا بلوغ انجام شد.
مواد و روش ها
60 موش صحرایی ماده بطور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند؛ یک گروه شم و سه گروه تحت درمان که به ترتیب 10، 100 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم در هر روز DEHP از طریق گاواژ طی دوران بارداری و شیردهی دریافت نمودند. در سنین مختلف پس از تولد، حجم بیضه ها با روش کاوالیه اندازه گیری گردید، وزن بیضه ها یادداشت سپس تعداد و مورفولوژی نمونه های اسپرم اپیدیدیم ارزیابی شد. پس از انجام عمل آوری بافتی، قطر لوله-های منی ساز و ارتفاع اپی تلیوم زایا با استفاده از تکنیک های مورفومتریک مورد آنالیز قرار گرفتند.
نتایج
میانگین وزن بیضه ها به طور معنی داری در گروه 500 میلی گرم بر کیلوگرم از روز 28 تا 150 پس از تولد کاهش یافت (0/05>p). همچنین کاهش معنی داری در حجم کلی بیضه در گروه های 100 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم تا روز 150 پس از تولد مشاهده گردید (0/05>p). قطر لوله های منی ساز و ارتفاع اپی تلیوم زایا به طور معنی داری در گروه های 100 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم طی روند تکامل پس از تولد کاهش نشان داد (0/05>p). همچنین میانگین غلظت اسپرم در گروه های 100 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم و درصد اسپرم های با مورفولوژی طبیعی در گروه دریافت کننده دوز بالا بطور معنی داری تا روز 150 پس از تولد کاهش یافت (0/05>p).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که قرارگرفتن مادر در معرض DEHP طی دوران آبستنی و شیردهی موجب کاهش دائمی و وابسته به دوز پارامترهای اسپرمی و بیضوی در نوزادان موش های صحرایی می شود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p931996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!