ارزیابی قابلیت داده های SPOT5-HRG به منظور برآورد تراکم درختان در جنگلهای زاگرس شمالی (مطالعه موردی: جنگلهای شهرستان بانه)

پیام:
چکیده:
با توجه به ساختار منحصر به فرد جنگلهای زاگرس، در این مطالعه سعی شده تا با استفاده از تصاویر ماهواره SPOT5-HRG، امکان برآورد تراکم درختان در بخشی از جنگلهای بانه مورد بررسی قرار گیرد. به منظور جمع آوری داده های زمینی یک شبکه آماربرداری به روش منظم با نقطه شروع تصادفی، شامل312 قطعه نمونه دایره ای شکل 1/0 هکتاری در عرصه پیاده شد. پس از پردازش تصویر، ارزش های متناظر قطعات نمونه زمینی از تصاویر اصلی و باندهای حاصل از شاخص های گیاهی و مولفه های حاصل از تجزیه مولفه های اصلی، استخراج شدند. با استفاده از تحلیل رگرسیونی چندمتغیره و روش گام به گام رابطه بین مشخصه تعداد در هکتار به عنوان متغیر وابسته و 4 باند اصلی و 16 باند مصنوعی به عنوان متغیرهای مستقل بررسی شد. امکان واردسازی داده های کمکی شیب، ارتفاع و جهت جغرافیایی به مدل نیز بررسی گردید، اما نتایج معنی داری حاصل نشد. با وجود این، ارائه مدل رگرسیونی به تفکیک جهت های جغرافیایی سبب تغییراتی در نتایج گردید. در مدل کلی پیشنهادی برای جنگلهای مورد مطالعه، متغیرهای مستقل شامل مولفه دوم حاصل از تجزیه مولفه های اصلی (PCA2) و طول موج قرمز (B2) می باشند (26/0 = R2 adj، %4/57 = %RMSE، %24/6- = %Bias). در مدل پیشنهادی برای جنگلهای دامنه های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، متغیرهای مستقل به ترتیب شامل PCA2 و شاخص گیاهی Ratio، PCA2 و شاخص گیاهی AVI، باند B1 (طول موج سبز)، شاخص های گیاهی PVI و AVI و طول موج مادون قرمز نزدیک (B3) و ضریب تبیین اصلاح شده بین ریشه دوم تعداد در هکتار و متغیرها به ترتیب برابر 31/0، 34/0، 19/0 و 42/0 می باشند. نتیجه سنجش اعتبار مدل های پیشنهادی حکایت از مناسب بودن مدلها دارد ، اما به دلیل کم بودن ضریب تبیین مدل ها ، به منظور برآورد بهتر مشخصه تعداد در هکتار، باید راهکارهای دیگر را نیز دنبال نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
242
لینک کوتاه:
magiran.com/p934148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!