تاثیر آموزش همتایان بر استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارآموزی و کارورزی در بخش اورولوژی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در یادگیری از طریق همتایان، هم زمان دانشجویان به عنوان معلم و فراگیر عمل می کنند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به کمک همتایان بر مهارت های استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارورزی و کارآموزی بود.
روش بررسی
این مطالعه کارآزمایی آموزشی در شش دوره متوالی بر روی دانشجویان کارآموز (42 نفر) و کارورز (24 نفر) که بر اساس حروف الفبا در قالب گروه های 7 نفره و4 نفره هم زمان وارد بخش اورولوژی می شدند، انجام شد. سه دوره اول به عنوان گروه شاهد و سه دوره دوم به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. بخشی از وظایف آموزشی اساتید در گروه مورد به عهده کارورزان قرار گرفت و جنبه های مختلف توانایی استدلال بالینی دانشجویان در مراحل پیش و پس از مداخله آموزشی مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نمرات کارآموزان گروه مورد در حیطه های؛ اقدامات تشخیصی، فرضیه سازی بالینی و حل مسئله افزایش معنی داری نسبت به نمرات گروه شاهد نشان داد(05/0p<)، در حالی که نمرات کارورزان گروه مورد در این حیطه ها افزایش معنی داری نشان داد(05/0p>).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد، یادگیری به کمک همتایان بر افزایش مهارت استدلال بالینی دانشجویان مقطع کارآموزی موثر است. ایفای نقش دانشجو به عنوان معلم باعث تلفیق نگرش، مهارت و دانش در آموزش دهنده و آرامش در یاد گیرنده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
480
لینک کوتاه:
magiran.com/p934291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!