بررسی اثرات ضدباکتریایی، همولیتیکی و سلولی عصاره پوستی قورباغه رانا ریدیباندای ایرانی به عنوان یک ترکیب ضدمیکروبی جدید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پوست دوزیستان انواع مختلفی از ترکیبات ضدمیکروبی را تولید می کنند که روی پاتوژن های میکروبی اثر داشته و غالبا در پاسخ به شرایط محیطی ترشح می شوند. پوست قورباغه رانا ریدیباندا یک منبع غنی از ترکیبات ضدمیکروبی است که می تواند به عنوان دارو در درمان بیماری های عفونی توسعه یابد. در این مطالعه فعالیت ضدمیکروبی، همولیتیکی و سمیت سلولی پوست قورباغه رانا ریدیباندا بررسی شد.
روش بررسی
نمونه های قورباغه های رانا ریدیباندا از منطقه مینودشت واقع در استان گلستان جمع آوری گردید. سپس پوست آن ها جداسازی گردید و ترکیبات آن ها استخراج شد. اثرات ضدمیکروبی عصاره پوستی روی سویه های میکروبی اشرشیاکلی، استافیلوکوک اورئوس مقاوم و حساس به متی سیلین، انتروکوک فکالیس مقاوم و حساس به ونکومایسین، سودوموناس آئروژینوزآ و کاندیدا آلبیکانس بررسی شد. با روش کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون تخلیص نسبی ترکیب ضدمیکروبی انجام شد. حداقل میزان مهارکنندگی، فعالیت سمیت سلولی و همولیتیک ترکیب ضدمیکروبی عصاره پوستی نیز تعیین شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که اثرات ضدمیکروبی روی سویه های استافیلوکوک اورئوس مقاوم و حساس به متی سیلین قابل توجه و نسبت به اشرشیاکلی و انتروکوک فکالیس مقاوم و حساس به ونکومایسین بیش تر بوده است. با این وجود فعالیت ضدمیکروبی علیه سودوموناس آئروژینوزآ و کاندیدا آلبیکانس وجود نداشت و اثرات همولیتیک و سمیت سلولی عصاره پوستی نیز ناچیز بود.
نتیجه گیری
فعالیت ضدمیکروبی عصاره پوستی قورباغه رانا ریدیباندا با اثرات ترکیبات آنتی بیوتیکی حاصل از عصاره پوستی قورباغه جنس های مختلف Rana قابل مقایسه بود. به عنوان نتیجه عصاره پوستی رانا ریدیباندا قابلیت یک داروی آنتی بیوتیکی جدید برای مقابله با افزایش باکتری های مقاوم به دارو خصوصا استافیلوکوک های حساس و مقاوم به متی سیلین را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
595
لینک کوتاه:
magiran.com/p936037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!