ارتباط دریافت فولات با خطر سرطان پستان در زنان تهرانی: یک مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمبود دریافت غذایی فولات می تواند در تومورزایی بسیاری از سرطانها نقش داشته باشد. با توجه به شیوع روزافزون سرطان پستان در ایران، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مقادیر دریافت فولات و خطر سرطان پستان صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی 177 فرد مبتلا به سرطان پستان و 169 نفر گروه شاهد بدون سابقه بدخیمی از بیمارستانهای آموزشی و درمانی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. داده های پرسشنامه های دموگرافیک، فعالیت فیزیکی و بسامد خوراک یکساله گردآوری شد. مقادیر انرژی تام و فولات با استفاده از نرم افزار Nutritionist IV تخمین زده شد.
یافته ها
در این پژوهش، همبستگی معنی داری بین وضعیت دریافت روزانه فولات غذایی و خطر سرطان پستان مشاهده نشد. یافته های حاضر، همبستگی وارونه معنی داری بین دریافت روزانه فولات غذایی در مقادیر بالا و خطر سرطان پستان در دوران پس از یائسگی نشان دادند (88/0-035/0:CI%95; 17/0= نسبت شانس). افزایش مقادیر دریافت روزانه فولات غذایی در سهک دوم با نسبت شانس برابر 26/0 (22/1-05/0CI: 95%) و سهک سوم با نسبت شانس 17/0 (88/0- 035/0CI: 95%) با روند معنی دار کاهش درشانس ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی همراه بود (036/0= P for trend).
نتیجه گیری
در این مطالعه، دریافت فولات با خطر سرطان پستان در کل زنان مرتبط نبود، در حالی که در زنان پس از یائسگی ارتباط معکوس معنی داری مشاهده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p937960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!