بررسی نقش مستقل ST-segment resolution با پیش آگهی درمان در مبتلایان به انفارکتوس میوکارد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع و روند رو به افزایش انفارکتوس میوکارد و اهمیت اطلاع از عوامل موثر در پیش آگهی درمان، این مطالعه به منظور تعیین نقش ST-segment resolution بعد از تزریق استرپتوکیناز درپیش آگهی مبتلایان به انفارکتوس میوکارد مراجعه کننده به بیمارستان لقمان طی سال های 1385 تا 1388 انجام شد.
روش بررسی
تحقیق به روش Cohort Study انجام گرفت. در بیماران با تشخیص انفارکتوس میوکارد با قطعه ST بالا رفته که واجد شرایط دریافت استرپتوکیناز بودند، تزریق استرپتوکیناز انجام گرفته و بر حسب بازگشت کامل قطعه ST بعد از 90 دقیقه به خط پایه به گروه مورد و در صورت بازگشت ناکامل یا عدم بازگشت به گروه شاهد تقسیم شده و به مدت یک ماه پیگیری شدند. سرانجام درمان آنها بروز مرگ یا نارسایی قلبی بود که با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفته و خطر نسبی و خطر منتسب محاسبه گردید.
یافته ها
تحقیق بر روی 78 نفر، 59 نفر در گروه مورد و 19 نفر در گروه شاهد، انجام گرفت. در پیگیری یک ماهه در گروه شاهد 5/10درصد و در گروه مورد 2/49 درصد دچار مرگ یا نارسایی قلبی شدند (005/0>p). در صورت بازگشت ناکامل یا عدم بازگشت قطعه ST، پیش آگهی بد آن 7/4 برابر گروه شاهد و خطر منتسب به آن برابر 7/38 درصد بود.
نتیجه گیری
بازگشت کامل قطعهST در بیماران انفارکتوس میوکارد دارای پیش آگهی عالی خواهد بود و تعیین STRes در کنار TIMI risk score در طبقه بندی بهتر خطر بسیار موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
152
لینک کوتاه:
magiran.com/p939702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!