تحفه الملوک اثری نویافته از اوحدی مراغه ای

پیام:
چکیده:
شیخ اوحدالدین اوحدی مراغه ای، فرزند حسین اصفهانی، از شعرای معروف عصر مغول، در ثلث واپسین قرن هفتم و ثلث نخستین قرن هشتم می زیسته و سوای دیوان اشعار او در قصیده و غزل و غیره، بیشتر اشتهار وی به خاطر دو مثنوی معروف اوست: جام جم و منطق العشاق (ده نامه). اما تنها اثر منثور شناسایی شده و موجود از او رساله تحفه الملوک است، با موضوع اخلاق که از گفتار بزرگان سخنانی در موضوعات مختلف انتخاب کرده و آن ها را در نه باب تنظیم نموده و باب اول آن را در جملاتی قرار داده که بزرگان در دو کلمه گفته اند تا باب نهم که به ده کلمه رسیده است.
به دو دلیل می توان بر انتساب این اثر به اوحدی تاکید کرد: یکی اصالت و قدمت نسخه، که صراحتا در آغاز آن به نام اوحدی تصریح و اشاره شده است؛ دوم شیوه نگارش آن، که به سبک ده نامه بسیار نزدیک است. البته می توان به این نکته نیز توجه داشت که کل مجموعه خطی دربردارنده این اثر، مختص آثار اوحدی است و اصلا به این هدف و انگیزه کتابت شده است.
به هر حال، اثر حاضر اثری نو یافته از اوحدی مراغی است و در هیچ یک از تذکره ها و کتب تراجم اشاره ای بدان نشده است؛ حتی کسانی که اقدام به نشر آثار اوحدی نموده اند، از جمله مرحوم استاد سعید نفیسی، از وجود چنین اثری از اوحدی بی خبر بوده اند و حتی اشاره ای هم بدان ننموده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p940510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!