بررسی اتنو بوتانی گیاهان دارویی شهرستان سیرجان استان کرمان

چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به این که اطلاعات سنتی درباره ی گیاهان، اساس تولید محصولات و داروهای طبیعی طبی جدید است و افراد سال-خورده و مسن شهرهای باستانی، دارای اطلاعات مفیدی درباره ی خواص دارویی این گیاهان هستند و با مرگ این افراد، بخشی از این دانش سنتی، به سرعت نابود می شود، بنابراین به نظر می رسد که ثبت و ضبط این اطلاعات بسیار ضروری باشد. هدف از این تحقیق، بررسی و پژوهش در مورد اتنوبوتانی گیاهان دارویی مردمان بومی شهرستان سیرجان است تا از این طریق بتوانیم با آداب، رسوم و نحوه ی استفاده از گیاهان دارویی در این منطقه آشنا شویم.
مواد و روش ها
در این تحقیق، ابتدا منطقه ی مورد بررسی، توسط نقشه های جغرافیایی به بخش های مختلفی تقسیم و سپس با استفاده از پرسش نامه ی تهیه شده، اطلاعات افراد بومی منطقه در زمینه ی استفاده از گیاهان دارویی، از قبیل موارد مصرف، نحوه ی استفاده و قسمت مورد استفاده ی گیاهان جمع آوری گردید. بعد از آن، گیاهان روییده شده در مناطق مختلف، جمع آوری گردید و پس از خشک کردن و تهیه ی نمونه هرباریوم آن ها، برای شناسایی به دانشکده ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتقل شدند.
نتایج و بحث: در نهایت 79 گونه ی گیاه دارویی از مناطق مختلف سیرجان جمع آوری و پس از شناسایی نمونه ها اطلاعات مربوط به هر یک از این گیاهان، ثبت گردید. به دلیل تفاوت فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در بین مردم بومی منطقه ی سیرجان با سایر مناطق کشور و تفاوت در موارد استفاده ی گیاهان مختلف و وجود برخی گیاهان خاص در این منطقه، نتایج قابل توجهی در زمینه ی دانش بومی مردمان این منطقه در استفاده از گیاهان دارویی به دست آمد.
توصیه کاربردی /صنعتی: با توجه به بالا بودن اهمیت گیاهان دارویی منطقه ی سیرجان، نتایج این تحقیق و پژوهش های علمی آن، می تواند زمینه های مناسبی را برای استفاده ی بهتر و علمی تر از گیاهان دارویی برای تولید فرآورده هایی با اثر بخشی بیش تر و مضرات کم تر، فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p941939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!