بررسی ویژگی های ریخت شناسی و حفاظتی دانکهای حاصل از ریزپوشانی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان فلور طبیعی و غالب روده انسان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان یک پروبیوتیک دارای اثرات مفید زیادی می باشد و قابلیت زیستی اندک این باکتری و سایر پروبیوتیک ها در شرایط دشوار اسیدی- صفراوی دستگاه گوارش و نیز فرآورده های غذایی، پژوهشگران را همواره به یافتن شیوه های بهبود این شاخص ترغیب کرده است. ریزپوشانی به عنوان یکی از تازه ترین شیوه ها، اثر قابل ملاحظه ای در این ارتباط داشته است. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی های ریخت شناسی و حفاظتی دانک های های حاصل از ریزپوشانی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می باشد.
مواد و روش ها
بعد از فعال سازی کشت آغازگر La5 درمحیط broth MRS، جهت تخلیص باکتری از دستگاه سانتریفوژ با سرعت 10000rpm به مدت10دقیقه استفاده شد. ریزپوشانی به وسیله آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم و با روش اکستروژن انجام گرفت و ریخت شناسی دانک ها به وسیله میکروسکوپ نوری مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی استحکام دانک ها در طی 12 ساعت و بررسی میزان بقای باکتری های ریزپوشانی شده در طی 120 دقیقه، در داخل محلول اسید هیدروکلریک، بافر فسفات 1/0 مولار و محلول حاوی پودر دایجستیو انجام گرفتند.
یافته ها
ویژگی های ریخت شناسی دانک ها با میکروسکوپ نوری نشان داده شد. نتایج نشان دادند که میزان استحکام دانک ها تحت تاثیر محیط های مختلف، متفاوت بوده و تنش فیزیکی نقش مهمی در آن دارد. تحت شرایط نامساعد محیطی، ریزپوشانی با آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم، نقش بسیار مهمی در حفاظت از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ایفا می کند و میزان زنده مانی باکتری های ریزپوشانی شده در تمام شرایط، به طور معنی داری بیشتر از باکتری های آزاد بود (p<0/05). بحث و
نتیجه گیری
ویژگی های ریخت شناسی و استحکام دانک ها جهت بررسی عملکرد حفاظتی آن ها از باکتری های پروبیوتیک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ریزپوشانی با آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم، نقش مهمی در افزایش زنده مانی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ایفا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p942228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!