تاثیر یک دوره فعالیت هوازی بر میزان تصفیه گلومرولی و دفع کراتینین در بیماران کلیوی مزمن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

کاهش میزان تصفیه گلومرولی (GFR) مشخصه اصلی بیماری کلیه است به نظر می رسد فعالیت بدنی می تواند GFR وعملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه با هدف تعیین تاثیر 8 هفته دویدن روی نوارگردان بر GFR و دیگر فاکتورهای عملکردی کلیه در بیماران کلیوی مزمن انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی با کد اخلاق 490004 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان می باشد و از بین بیماران کلیوی مزمن مرد، تعداد 27 نفر به صورت هدفمند و غیر تصادفی انتخاب شدند و بر اساس سن و GFR به طور نسبی همتاسازی شده و در دو گروه کنترل (15 نفر) و تجربی (12 نفر) با قرار گرفتند. قبل از شروع دوره تمرین ها، GFR (با روش کلیرانس کراتینین)، کراتینین سرم، نیتروژن اوره سرم و کراتینین دفع شده در ادرار24ساعته ثبت شدند.گروه تجربی تحت تاثیر یک برنامه تمرینی قرار گرفتند. برنامه تمرینی عبارتند از: 8 هفته دویدن روی تردمیل باشدت 80-50 درصدضربان قلب بیشینه، که هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 30 تا 40 دقیقه به طول می انجامید. بعد از پایان دوره فعالیت دوباره از کلیه ی آزمودنی های گروه کنترل و تجربی آزمایش های خون و ادرار تحت شرایط مشابه قبل به عمل آمد.

یافته ها

GFR بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تفاوت معناداری نشان داد (03/0= P).میزان کراتینین دفع شده در ادرار 24 ساعته بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تفاوت معناداری نشان داد (003/0= P). میزان کراتینین سرم (8/0= P) و میزان نیتروژن اوره سرم (1/0= P) بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تغییر معناداری مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری

فعالیت هوازی می تواند در پیشگیری ازبیماری کلیوی مزمن در مراحل اولیه و در جلوگیری یا به تعویق انداختن پیشرفت نارسایی مزمن کلیه موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
264
لینک کوتاه:
magiran.com/p942233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!