شیوع سوء تغذیه در دانش آموزان مناطق محروم استان خراسان جنوبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوء تغذیه در کل جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه از مهم ترین مشکلات سلامت عمومی به شمار می رود که اثرات نامطلوبی روی رشد و تکامل ذهنی کودکان ایجاد می نماید. مطالعات متعدد در ایران حاکی از وجود سوء تغذیه در نقاط مختلف است اما به ندرت مطالعه ای به منظور بررسی وضعیت تغذیه ای کودکان در مناطق محروم انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 1211 دانش آموز 7 تا 14 ساله (مدارس ابتدایی و راهنمایی) از مناطق محروم استان خراسان جنوبی که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای سهمی از مناطق شهری و روستایی پنج شهرستان تحت پوشش استان انتخاب شده بودند، انجام شد. اندازه گیری قد و وزن توسط کاردان و کارشناسان طرح انجام و برای بررسی سوء تغذیه از سه شاخص وزن به سن (کم وزنی)، وزن به قد (لاغری) و قد به سن (کوتاه قدی) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و EP Info 2000 و آزمون کای اسکوئر در سطح معناداری 05/0α= مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
از 1211 دانش آموز 2/54% پسر و بقیه دختر بودند. 6/70% دانش آموزان کم وزن، 70% کوتاه قد و 20% لاغر بودند. بیش ترین موارد کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری از نوع خفیف و کم ترین موارد از نوع شدید بود. نتایج نشان داد که شیوع کم وزنی و کوتاهی قد با افزایش سطح تحصیلات مادران به طور معناداری کاهش می یابند (001/0P<).
نتیجه گیری
درصد بالایی از دانش آموزان مناطق محروم از سوء تغذیه رنج می برند و اقداماتی مانند افزایش سواد مادران و توجه بیش تر به بهبود وضعیت تغذیه ای دانش آموزان در خانواده های محروم توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p942267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!