بررسی کمیت و کیفیت پسماندهای جامد تولیدی از آزمایشگاه ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پسماندهای جامد آزمایشگاهی بخش مهمی از مواد زاید جامد شهری هر جامعه را تشکیل داده و حاوی عوامل میکروبی و شیمیایی بیماری زا و اشیای نوک تیز بوده که سلامت کارکنان، بیماران و مراجعه کنندگان به آزمایشگاه ها را در معرض خطر قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی کمی و کیفی مواد زاید جامد تولیدی از آزمایشگاه های تشخیص پزشکی شهر بابل در سال 1389 صورت گرفته است.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی، در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی شهر بابل انجام گردید. در این بررسی، از 22 آزمایشگاه تشخیص پزشکی شهر بابل، 12 آزمایشگاه به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و از هر آزمایشگاه، کلیه مواد زاید جامد تولیدی، در 3 روز متوالی یک هفته، بر حسب کیفیت و پتانسیل خطرزایی به 4 گروه زباله های عفونی، زباله های شیمیایی سمی و خطرناک، اشیای نوک تیز و زباله های معمولی جداسازی شده و مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز فیزیکی و توزین اجزای زباله های معمولی مراکز منتخب بر حسب نوع پسماند با استفاده از ترازوی دیجیتالی انجام گردید.
یافته ها
میانگین میزان پسماند جامد تولیدی از هر آزمایشگاه 75/193 کیلوگرم در ماه بوده که 67/38 درصد آن به زباله معمولی، 92/51 درصد به زباله عفونی، 64/4 درصد به زباله شیمیایی خطرناک و 77/4 درصد به زباله نوک تیز مربوط می گردد. در آنالیز فیزیکی زباله معمولی، میانگین درصد اجزای موجود شامل پسماند غذایی، کاغذ و کارتن، پلاستیک، شیشه، فلز و اجزای دیگر به ترتیب 5/37، 06/33، 4/25، 42/2، 21/1 و 41/0 بدست آمد. میزان کمینه و بیشینه پسماند جامد تولیدی به ترتیب 03/1 و50/16 کیلوگرم در روز و میانگین سرانه کل زباله به ازای هر مراجعه کننده 07/0 کیلوگرم در روز می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به میزان زیاد پسماندهای عفونی در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی و با عنایت به خطرزایی این گونه مواد زاید، نظارت دقیق و مستمر بر نحوه مدیریت این گونه مواد زاید جهت تامین، حفظ و افزایش سطح سلامت کارکنان، بیماران و کلیه مراجعه کنندگان به آزمایشگاه ضروری خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p942347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!