مقایسه تاثیر دوز واحد قطره سیپروفلوکساسین 3/0 درصد و بتادین 5 درصد در فلور ملتحمه قبل از جراحی کاتاراکت

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اغلب موارد اندوفتالمیت پس از جراحی کاتاراکت ناشی از فلور باکتریائی ملتحمه و پلک خود بیمار می باشد بنابراین بسیاری از اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش تعداد باکتری های فلور نرمال چشمی صورت می گیرند. این مطالعه به منظور بررسی اثر استفاده از تک دوز قطره سیپروفلوکساسین 3/0 درصد و بتادین 5 درصد قبل از جراحی کاتاراکت بر روی کاهش کلونیزاسیون فلورباکتریال ملتحمه انجام شده است.
مواد و روش ها
دریک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهد دار، 130 چشم از 130 بیمار کاندید جراحی کاتاراکت وارد مطالعه شده و پس از تهیه نمونه از ملتحمه جهت کشت بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. در 38 بیمار از بتادین 5 درصد، 45 بیمار از سیپروفلوکساسین 3/0 درصد و در 47 بیمار به عنوان گروه کنترل از نرمال سالین استفاده گردید. در تمامی بیماران یک قطره از داروی مورد نظر در فورنیکس تحتانی چکانده شد. از بیماران هر 3 گروه 1 ساعت بعد از مداخله مجددا«نمونه از ملتحمه جهت انجام کشت تهیه گردید. نتایج کشت قبل و بعد از مداخله در هر 3 گروه مقایسه گردید.
یافته ها
در نتایح کشت از اولین نمونه تهیه شده از ملتحمه بیماران، شایعترین میکروارگانیسم استافیلوکوک کواگولاز منفی بود که در 51 مورد (39 درصد) ایزوله گردید. متوسط کاهش در تعداد واحدهای ایجادکننده کلنی یا CFUs ((Colony Forming Units در گروه بتادین، سیپروفلوکساسین و نرمال سالین به ترتیب 94/15 16/4، 78/1766/6 و 25/1634/5 بود که این مقدار در سه گروه تحت مطالعه تفاوت معنی داری نداشت (13/0=P).
نتیجه گیری
بکار بردن تک دوز سیپروفلوکساسین 3/0 درصد، بتادین 5 درصد و نرمال سالین به عنوان دارونما اثر مشابهی در کاهش کلونیزاسیون باکتری های فلور نرمال ملتحمه داشته و بنابراین به عنوان یک پروفیلاکسی سریع و موثر قبل از جراحی کاتاراکت توصیه نمی شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p950273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!