اثر تزریق محیطی و داخل بطن مغزی ویتامین B6 بر روی اثر تقویت کننده مثبت مورفین در مدل رجحان مکان شرطی(CPP) در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
مطالعات نشان می دهند که سیستم گابا ارژیک موجود در ناحیه تگمنتوم شکمی (VTA) و هسته آکومبنس (NAc) نقشی اساسی در اثرات تقویت کننده اوپیوئید ها ایفاء می کند. از طرف دیگر، ویتامین B6 در تشکیل ناقل های عصبی مختلفی چون گابا نقش دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر محیطی و داخل بطن مغزی ویتامینB6 بر اثر تقویت کننده مثبت مورفین در موش صحرائی نر می باشد.
مواد و روش ها
90 سر رت نر به گروه های تحت درمان و کنترل 6 تایی تقسیم شدند (15×6). در این آزمایش تجربی از روش 6 روزه متوالی؛ شامل سه مرحله جداگانه پیش شرطی، شرطی شدن و بعد شرطی شدن استفاده گردید. جهت بررسی داخل بطن مغزی، کانول راهنمای استریلی با مختصات استریوتاکسی در بطن چپ مغز قرار داده شد. بعد شرطی سازی با مورفین (mg/kg، ip 5)، در روز ششم دوزهای مختلف ویتامین B6 به شکل داخل صفاقی (mg/kg 5، 15 و 40) و داخل بطن مغزی (μg/rat5 و 10) تزریق گردید. گروه های کنترل بجای داروهای مذکور نرمال سالین را دریافت نمودند.
یافته ها
تزریق داخل صفاقی دوزهای مختلف مورفین سبب القاء CPP گردید (001/0˂ P). تزریق داخل صفاقی دوزهای مختلف ویتامین B6 به تنهایی CPP یا CPA معنی داری ایجاد ننمود. ولی این ویتامین در مصرف توام با مورفین سبب القاء CPA شده (05/0 ˂P) و این اثر در تزریق درون بطن مغزی به صورت وابسته به دوز تقویت گردید (به ترتیب 05/0˂ P و 01/0˂ P).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر احتمالا ویتامین B6 با اثر بر روی نورونهای گاباارژیک موجود در VTA باعث کاهش آزاد سازی دوپامین در NAc و بدنبال آن کاهش اثر تقویت کننده مورفین شده و بنابراین می توان از آن به عنوان کاندیدایی جهت کنترل یا درمان اشتیاق و عود علایم ناشی از مورفین در افراد وابسته به آن استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p950278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!