عوامل موثر بر افزایش شاخص h و ارجاع به مقالات از نظر محققان برجسته دانشگاه های علوم پزشکی کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
در دنیای امروز، شاخص های متعددی برای ارزیابی برون داد علمی محققان به کار برده می شوند. یکی از متداول ترین این شاخص ها، شاخص h است که توسط بسیاری از مراجع معتبر دنیا برای ارزیابی افراد و حتی موسسه ها استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش پژوهشگران علوم پزشکی کشور در مورد اهمیت عوامل موثر در افزایش شاخص h ایشان و نیز ارجاع به مقالات صورت پذیرفته است.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی، پرسشنامه ای با 29 سوال نگرش سنج، به منظور سنجش نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با شاخص h یک و بالاتر در سال 2008 میلادی ارسال شد. سوالات پرسشنامه پیرامون عوامل موثر در افزایش شاخص h و نیز ارجاع به مقالات، با مقیاس 5 تایی طراحی شده بود. برای انجام برخی از مقایسه ها، افراد نمونه به دو گروه افراد دارای شاخص h شش و بیشتر و گروه کمتر از شاخص شش تقسیم شدند.
یافته ها
از 1892 پرسشنامه ارسال شده، 702 نفر (37%) پاسخ دادند. نحوه نگرش به علت ارجاع به مقالات و افزایش شاخص h در دو گروه با h شش و بیشتر و گروه کمتر از شش تفاوت چندانی نمی کرد. هر دو گروه معتقد بودند که چاپ مقاله در مجلات با شاخص تاثیر بالا، متدولوژی خوب و اولین مطالعه در ایران و جهان، عوامل موثر به ارجاع زیاد می باشند. اکثر افراد به چاپ مقالات مروری و نیز انتشار مقالات در مجلات با دسترسی باز توجه زیادی نداشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد بسیاری از محققان از اهمیت انتشار مقالات مروری و نیز انتشار در مجلات با دسترسی باز اطلاع ندارند. بالا بردن سطح کیفی تحقیقات جهت چاپ در مجلات با با شاخص تاثیر بالا، بها دادن به ایده های نوینی که اولین مطالعات در نوع خود در ایران و جهان محسوب می شوند و استفاده از متدولوژی های نوین در تحقیقات، مهم ترین عواملی هستند که از نظر محققان برجسته کشور در این مقطع باعث ارتقای شاخص h می شود. آشنا نمودن محققان به ارزش چاپ مقالات در مجلات با دسترسی باز و چاپ مقالات مروری نیز می تواند درافزایش تعداد ارجاعات و ارتقای شاخص h موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p952936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!