نگرش اساتید و دستیاران بخش های بالینی در ارتباط با اعلام نتیجه تشخیص به بیماران غیر قابل درمان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

اعلام تشخیص در بیماری های غیرقابل درمان منجر به مرگ، یکی از مسائل پیچیده اخلاق پزشکی است که هر درمانگر ممکن است در طول سالهای طبابت خود بارها با آن مواجه شود. هدف از این مطالعه، تعیین نگرش اساتید و دستیاران بخش های بالینی نسبت به اعلام نتیجه تشخیص به بیماران غیر قابل درمان منجر به مرگ بوده است.

روش بررسی

این مطالعه به روش توصیفی و به صورت سرشماری انجام شد. کلیه اعضای هیئت علمی و دستیاران بالینی مراکز آموزشی- درمانی شهر ارومیه در سال 1386 به عنوان نمونه بررسی شدند. از مجموع 145 نفر نمونه فقط 138 نفر اقدام به تکمیل و اعاده پرسشنامه نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن صورت گرفت. سطح معنی داری 05/0≥p در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه، شدت گرایش به تشخیص گویی در اعضای هیئت علمی و دستیاران 63/64% بود. همچنین بین سن، جنسیت، درجه دانشگاهی، رشته تحصیلی، سابقه خدمت اعضای هیئت علمی و دستیاران رشته های مختلف بالینی با شدت گرایش آنان به تشخیص گویی به بیماران غیرقابل درمان، همبستگی معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد در تحلیل نهایی اعضای هیئت علمی و دستیاران رشته های مختلف بالینی در خصوص تشخیص گویی بدون قید و شرط، یک نظر قطعی و یکدست وجود ندارد، ولی اکثریت آنان با اعلام تشخیص موافق می باشند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p954108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!