بررسی تناسب صندلی های موجود در دانشگاه با ابعاد بدن دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم زشکی قزوین در سال1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تربیت دانش آموختگانی که توانایی حل مشکلات جامعه را دارند از مهمترین وظیفه دانشگاه ها محسوب می شود. این مهم درسایه آموزش های موثر در محیط ایمن و فاقد استرس امکان پذیر است. طراحی صحیح صندلی های کلاس های درس متناسب با خصوصیات تن سنجی دانشجویان ضمن ارتقا کیفیت آموزشی و جلوگیری از ناراحتی های اسکلتی عضلانی سبب تشویق دانشجویان به عادت درست نشستن می شود. این مطالعه به منظور بررسی تطابق ابعاد بدنی دانشجویان با صندلی های ارائه شده از سوی شرکت ها و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در دانشجویان و ارتباط آن با ابعاد صندلی های آموزشی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی – تحلیلی برروی 115 دانشجوی 27- 18 سال انجام شد. 15 پارامتر آنتروپومتریک مرتبط با نشستن بر روی صندلی توسط صفحه آنتروپومتر و با استفاده از کولیس های تن سنجی اندازه گیری شد. ابعاد 2 نوع صندلی موجود درکلاس های درس با ابعاد صندلی استاندارد مقایسه شد.
یافته ها
مقایسه ابعاد موئد آن است که ابعاد صندلی و ابعاد دانشجویان فقط در پارامتر طول دسته صندلی با یکدیگر مطابقت داشته و در سایر پارامترها با یکدیگر همخوانی ندارند. آزمون T-Test نشان داد که بین پارامترهای دختران و پسران اختلاف معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری
مقایسه نتایج حاصل از اندازه گیری ابعاد بدنی و ابعاد صندلی با نتایج پرسشنامه نارضایتی احساسی دانشجویان و پرسشنامه نقشه بدن گویای آن است که صندلی های پلاستیکی از لحاظ راحتی، جنس و شیب پشتی صندلی مناسب تر بوده و دانشجویان کمتر مجبور به تغییر وضعیت نشستن خود می شوند ولیکن به علت طراحی نامناسب تکیه گاه پا و بالا بودن عمق موثر صندلی از میزان ناراحتی و درد بالاتری در اندامهای تحتانی نسبت به صندلی های چوبی برخوردار هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p955062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!