بررسی میزان آمادگی بیمارستان های استان سمنان در مقابله با بلایا

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیمارستان ها در زمان بروز بلایا از اصلی ترین واحدهای ارائه خدمات بهداشتی درمانی بوده که آمادگی و ارائه خدمات به موقع آن ها در کاهش صدمات و مرگ ومیر نقش حیاتی دارد. این مطالعه به منظور تعیین میزان آمادگی بیمارستان های استان سمنان در مقابله با بلایا انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کلیه مدیران ارشد بیمارستان های استان سمنان در سال 1389 به روش سرشماری انتخاب و پرسش نامه ای حاوی 40 سوال درزمینه آگاهی مدیریت از وضعیت بیمارستان و چک لیستی شامل 133 سوال اختصاصی به صورت مصاحبه و مشاهده مستندات تکمیل شد. جهت مقایسه میانگین نمرات در بین گروه ها از آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.
نتایج
از 10 بیمارستان مورد مطالعه 50% آموزشی- درمانی و مابقی فقط درمانی بودند. میانگین درصد آمادگی بیمارستان ها در حیطه های پشتیبانی خدمات حیاتی 80%، مدیریت حوادث غیرمترقبه در بیمارستان 65%، برنامه ریزی اقدامات بهداشت محیط بیمارستان برای مقابله با بلایا 2/56%، ایمنی تجهیزات و مواد خطرناک 2/64%، کاهش خطرات ساختمانی 8/43%، تخلیه بیمارستان و درمان صحرایی 5/49% و برنامه ریزی آموزشی بیمارستان برای مقابله با بلایا 2/42% بود. بین امتیاز آگاهی مدیر و آمادگی بیمارستان رابطه معناداری مشاهده گردید (001/0=P). در مجموع بیمارستان های استان با میانگین 7/15±4/58 درصد، از سطح آمادگی متوسط در مقابله با بلایا برخوردار بودند.
نتیجه گیری
با عنایت به نتایج و اعلام نیاز تمامی مدیران به آموزش درزمینه بلایا، بازآموزی مدیران در کلیه زمینه ها ازجمله بهداشت محیط، کاهش خطرات ساختمانی، تخلیه بیمارستان و درمان صحرایی و برنامه ریزی آموزشی بیمارستان برای مقابله با بلایا ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p955114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!