بررسی اثر ضد التهابی و ضد باکتیریایی عصاره لیپیدی قلم دریایی Virgularia gustavina در سواحل بندرعباس

پیام:
چکیده:
در سال های 2001- 2002، تحقیقات داروشناسی مواد شیمیایی دریایی گستره ی جهانی یافته است. این تحقیقات در سال های اخیر نشان داده اند که ترکیبات دریایی استخراج شده از موجودات دریایی اثرهای مشخص ضدالتهابی و ضدباکتری دارند. قلم های دریایی یک گروه خاص از انتوزوآها هستند. این جانوران بنتیک و چسبیده به بسترند. قلم های دریایی در تمام آب های جهان از مناطق بین جزر و مد تا بالای 6100 متر زندگی می کنند.
برای ارزیابی التهابی روش ایجاد تورم در گوش موش با استفاده گزیلن به کار گرفته شد. موش های نر نژاد NMRI به 3 گروه کنترل مثبت (دگزامتازون mg/kg 15)، کنترل منفی (نرمال سالین) تجربی تقسیم شدند. به موش های گروه تجربی دوزهای (mg/kg 10)، (mg/kg 20) و (mg/kg 40) عصاره ی لیپیدی کلروفرمی و هگزانی در گروه های مجزا به صورت درون صفاقی تجویز شد و سپس نتایج، تجزیه و تحلیل آماری شد؛ اثر ضد التهابی در غلظت های 10-40 میلی گرم بر کیلوگرم و در مقایسه با نرمال سالین اختلاف معنی داری نشان داد؛ درحالی که در مقایسه با دگزامتارون اختلاف معنی دار نبود و عصاره های کلروفرمی و هگزانی قلم دریایی که 2/54 درصد آراشیدونیک اسید دارند، حتی در غلظت های کمتر اثرهای زیادی داشتند. اثر ضدباکتریایی عصاره های کلروفرمی و هگزانی به روش آزمون های انتشار دیسک و MIC) Minimum Inhibitory Concentration= (و (Minimum Bactericidal Concentration=MBC) انجام شد. نتایج ضدباکتریایی نشان داد که در این آزمایش ها بیشترین اثر از عصاره های کلروفرمی بود؛ میزان MIC در باکتری Staphylococcus aureus در غلظت μg.ml، 125 و BC M همان باکتری در غلظت μg.ml، 250 بود
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p955348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!