مقایسه دیدگاه های بیماران و پرستاران در مورد رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مراقبت، مفهومی پیچیده و کاملا ذهنی است و با وجود تعاریف زیادی که از آن صورت گرفته، توافقی بین محققان در مورد این تعاریف وجود ندارد. در امر مراقبت، رضایت بیماران زمانی حاصل می شود که توافق و مجانست بین انتظارات بیماران از یک سو و مراقبت های دریافت شده از سوی دیگر موجود باشد. همچنین بیماران دریافت کننده مراقبت هستند و نظر آن ها در مورد مراقبت های ارایه شده مهم است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه های پرستاران و بیماران در مورد رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- مقایسه ای است. 150 بیمار بستری و 50 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر بوشهر به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رفتارهای مراقبتی (CBI) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS v.15 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در دیدگاه های بیماران و پرستاران نسبت به زیرمقیاس های رفتارهای مراقبتی شامل «اطمینان از حضور انسانی» و «توجه به تجارب دیگری» وجود دارد. همچنین، یافته ها نشان دهنده تفاوت معناداری در دیدگاه بیماران و پرستاران نسبت به کل مقیاس رفتارهای مراقبتی بود (01/0p<).
نتیجه گیری
تفاوت معنادار در دیدگاه های بیماران و پرستاران در مورد رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری گویای آن است که هر چند دیدگاه پرستاران این است که مراقبت را به خوبی انجام می دهند، اما از دیدگاه بیماران، پرستاران نتوانسته اند انتظارات و نیازهای آن ها را برآورده سازند. توجه بیشتر پرستاران به مراقبت انسانی و آگاهی یافتن بیماران از مراقبت حقیقی، می تواند این شکاف را کم کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p957053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!