بررسی جنبه های گوناگون مدل سازی عددی تیرهای بتن مسلح مقاوم شده در برش با پلیمرهای مسلح به الیاف (FRP) به روش نصب در نزدیکی سطح (NSM)

پیام:
چکیده:
اخیرا روش جدیدی به منظور تقویت سازه های بتن مسلح به کمک مصالح FRP به نام«نصب FRP در نزدیکی سطح» یا «NSM-FRP»، مطرح شده است. تحقیقات انجام شده در بکارگیری این روش، اغلب آزمایشگاهی بوده و مطالعات عددی انجام شده در این زمینه بسیار محدود بوده است. تحقیق حاضر در ابتدا به ارائه روش مدل سازی عددی تیرهای بتن مسلح تقویت شده در برش با روش NSM-FRP، با توجه به روش های متعارف مدل سازی و ارائه پیشنهاداتی در آن ها، می پردازد. در روش های متعارف مدل سازی، رفتار چسبندگی بین بتن و مصالح تسلیح (FRP و فولاد) و همچنین رفتار ترک خوردگی بتن، با فرضیات ساده شده ای مدل می شوند. با وجود فراگیر بودن این فرضیات، کاستی های آن ها در زمینه مدل سازی رفتار برشی تیرهای بتن مسلح کمتر مورد تفحص قرار گرفته است. در نتیجه در این مقاله نقاط قوت و ضعف آن ها مورد موشکافی و تحلیل نقادانه قرار می گیرد. برای نیل به این هدف، مدل سازی عددی بر روی دو گروه از نمونه های واقعی انجام شده است. نمونه های گروه اول توسط سایر محققین و نمونه های گروه دوم بواسطه همکاری تعدادی از نویسندگان مقاله حاضر ساخته و آزمایش شده اند. نتایج حاصل از مدل سازی عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده و دلایل همخوانی یا عدم همخوانی نتایج بطور مفصل ارائه می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد روش پیشنهادی تخمین مناسبی از میزان حداکثر باربری سازه در حالت های مختلف بدست می دهند. اما الگوی ترک خوردگی و توزیع کرنش ها گاها اختلاف محسوسی با نتایج واقعی نشان داده اند بطوریکه نسبت کرنش بیشینه حاصل از مدل های عددی به مدل های آزمایشگاهی در میله های FRP بین 66/0 تا 89/0 و در خاموت های فلزی بین 25/0 تا 60/0 بدست آمده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p960347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!