اثرات ال- کارنیتین و ال- استیل کارنیتین بر میزان تحرک و کیفیت کروماتین اسپرم بیضه

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسپرم های استخراج شده از بیضه (TESE) دارای تحرک وکیفیت کروماتینی پایینی هستند. تاکنون مواد مختلفی در آزمایشگاه جهت افزایش تحرک اسپرم و به دنبال آن بهبود نتایج تکنیک های کمکی در تولیدمثل (ART) به کار رفته اند، اما تحقیقاتی که کیفیت کروماتین و تحرک این اسپرم ها را هم زمان بررسی نماید، بسیار اندک بوده است.
هدف
هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی تغییرات تحرک و کیفیت کروماتین اسپرم های استخراج شده از بیضه پس از مجاورت با ال- کارنیتین(LC) و ال- استیل- کارنیتین (LAC) که به طور طبیعی در بیضه و اپیدیدیم تجمع پیدا می کنند، در مقایسه با پنتوکسی فیلین(PF)، ماده مورد استفاده جهت افزایش تحرک اسپرم در آزمایشگاه هایIVF، بوده است.
مواد و روش ها
نمونه های TESE به دست آمده از30 موش سوری نر، به چهار قسمت تقسیم گردیدند. به هر قسمت، محیط کشت Ham'' F10(کنترل) و یا محیط کشت Ham'' F10 حاوی LC، LAC و یا PFبه میزان 1/76 میلی مولار اضافه شد. تمام نمونه ها در دمای آزمایشگاه به مدت 30، 90 و 180 دقیقه قرار گرفته و سپس در زمان های مذکور تحرک و کیفیت کروماتین اسپرم اندازه گیری گردید. همچنین جهت بررسی کیفیت کروماتین اسپرم از رنگ آمیزی آنیلین بلو و کرومومایسین A3 استفاده شد. نتایج با روش آماری آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA)بررسی و مقدار p کمتر از 0/05 به عنوان مرز معنی دار بودن داده ها در نظر گرفته شد.
نتایج
نتایج نشان داد LC، LACو PFافزایش معنی داری در تحرک اسپرم ایجاد می کنند. در حالیکه بهبود در کیفیت کروماتین تنها پس از مجاورت با LC و LACافزایش معنی داری پیدا کرد.
نتیجه گیری
مجاورکردن اسپرم های بیضه با LC و LACمی تواند باعث افزایش تحرک و همچنین بهبود کیفیت کروماتین آن گردد. این امر ممکن است به دلیل توانایی این مواد در ایجاد شرایطی مشابه با مراحل آخر اسپرماتوژنز در بدن مرد (In-vivo) برای اسپرم باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p960580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!