تعیین اثر تراکنش حرکت ارتودنتیک دندان با دو نوع بافت پیوندی DFDBA و FDBA

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آلوگرافت ها به عنوان جایگزین جهت پیوندهای استخوانی اتوژن مطرح هستند. در این مطالعه با تاکید بر بررسی هیستولوژی این مطلب ارزیابی شد که آیا این امکان وجود دارد که دندان را با نیروی ارتودنسی به درون بافت پیوندی DFDBA و FDBA حرکت داد؟ بنابراین تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر تراکنش حرکت ارتودنتیک دندان با دو نوع بافت پیوندی DFDBA و FDBA صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
مطالعه تجربی حاضر بر روی چهار سگ انجام گرفت. در هر سگ چهار حفره در سطح مزیال پرمولر اول فک بالاو پایین ایجاد گردید.این حفره ها به طور مساوی با DFDBA وFDBAپر شدند. با استفاده از کویل NiTi با نیروی 150گرم دندان پرمولر اول به سمت مزیال حرکت داده شد.زمانی که این دندان به میانه ماده پیوندی رسید حیوانات کشته شده، ناحیه، مورد بررسی هیستولوژی قرار گرفت. جهت مقایسه میزان حرکت دندان ها از آزمون آماری ANOVA استفاده شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که می توان دندان را با نیروی ارتودنسی به درون ماده پیوندی آلوگرافت حرکت داد. متوسط میزان حرکت دندان در پایان مطالعه در گروه DFDBA معادل11/0±6/2 و در گروه FDBA معادل12/0±4/2 گزارش گردید.. تحلیل ریشه در ناحیه یک سوم اپیکال هر دو گروه مشاهده شد.
نتیجه گیری
بررسی حاضر نشان داد مواد پیوندی DFDBA و FDBA می توانند به عنوان جایگزین استخوان اتوژنوس جهت حرکت دندان به درون شکاف های فکی مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p963776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!