مقایسه میزان عناصرN، P، K، C و C/N در لاشبرگ سه گونه مرتعی و خاک به منظور تعیین میزان تاثیر آنها بر روی شاخص های کیفیت خاک (مطالعه موردی: طالقان)

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور مقایسه میزان عناصر N، P، K، C و نسبتC/N در لاشبرگ سه گونه مرتعی Bromus tomentellus، Agropyron tauri و Psatyrostachys fragilis از نظر تاثیر گذاری بر شاخص های کیفیت خاک صورت گرفت. بعد از شناسایی رویشگاه های این سه گونه در منطقه طالقان، در انتهای فصل رویش (تابستان 87) نمونه برداری در مناطق معرف هر رویشگاه به روش تصادفی-سیستماتیک از لاشبرگ و خاک پای بوته و بدون پوشش گیاهی انجام شد. پس از نمونه برداری از لاشبرگ، میزان عناصر N، P، K، C و نسبتC/N و از خاک مقادیر N، P، K، C، C/N، قابلیت هدایت الکتریکی، اسیدیته، درصد کربنات کلسیم معادل و بافت تعیین شدند. پس از بررسی داده ها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آزمون های تجزیه واریانس و آزمون t مستقل انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس عناصر مختلف در لاشبرگ سه گونه نشان می دهد که میزان نیتروژن، کربن و نسبت C/N در لاشبرگ این گونه ها با هم اختلاف معنی داری دارد. به طوری که بیشترین میزان نیتروژن را گونه A.tauri و بیشترین مقدار کربن و نسبت C/N را گونه B.tomentellus به خود اختصاص می دهد. مقایسه خاک زیر بوته و منطقه شاهد نشان دهنده اختلاف معنی داری بین خاک زیربوته و منطقه شاهد است. به طوریکه گونه های فوق موجب افزایش حاصلخیزی خاک گردیدند. با توجه به نتایج این تحقیق در بین سه گونه گیاهی نسبت کربن به نیتروژن در لاشبرگ گونه A.tauri از دو گونه دیگر کمتر است. همچنین میزان نیتروژن، که یکی از عناصر مهم مورد نیاز برای ساختن پروتئین است در لاشبرگ این گونه بالاترین مقدار می باشد. در نتیجه، گونه A.tauri از لحاظ کیفیت لاشبرگ، سرعت تجزیه پذیری و اثرات آن بر خاک از شرایط بهتری نسبت به دو گونه دیگر برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p965188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!